Lessen en inspiratie: MBO Onderzoekswerkplaats

In de MBO Onderzoekswerkplaats werkten vijf mbo's samen met het iXperium CoE, de practoraten Innovatiesucces in het mbo en Mediawijsheid, Tilburg University en IVA Onderwijs aan gepersonaliseerd leren met ict. De inzichten zijn verwerkt zijn tot drie inspirerende praktijkpublicaties.

Juf kijkt toe hoe haar leerling met een robot aan de slag gaat in het iXperium.

Drie thema's

De praktijkpublicaties hebben ieder een ander thema: de effectieve elementen van onderzoekend ontwerpen in iXperiumdesignteams, de meerwaarde van ict bij de vormgeving van gepersonaliseerd leren en de duurzame implementatie van onderwijsinnovaties. Deze thema’s kwamen overkoepelend naar voren uit de MBO Onderzoekswerkplaats Gepersonaliseerd leren met ict. De thema’s zijn herkenbaar voor veel andere onderwijsinstellingen, zowel binnen het mbo als in andere onderwijssectoren.

Tips en inzichten

De praktijkpublicaties, die bestaan uit een infographic als voorblad met daarbij een onderlegger met verdiepende informatie, bevatten praktische tips en voorbeelden die sectoroverstijgend inspiratie kunnen bieden voor wie aan de slag wil met onderwijsinnovatie met ict. De inzichten zijn ook interessant voor leidinggevenden, i-coaches en andere onderwijsprofessionals en zijn niet enkel relevant binnen het mbo: de bevindingen die zijn opgedaan, kunnen ook behulpzaam zijn voor docenten en onderwijsprofessionals uit andere sectoren die geïnteresseerd zijn in het verbeteren van onderwijskwaliteit met en in de praktijk.

Inspireren om te experimenteren

Bij de ontwikkeling van de praktijkpublicaties waren vanuit het iXperium CoE associate lectoren Pierre Gorissen (tevens projectleider) en Mariola Gremmen betrokken, samen met onderzoekers Wouter Rijke en Madeleine Hulsen. Extern waren ook Irma van der Neut (IVA Onderwijs) en Jeltje Kok (Rijn IJssel) betrokken.

Via onderstaande links kun je de praktijkpublicaties bekijken.

Onderzoekend ontwerpen in multidisciplinaire designteams – Lessen uit de MBO Onderzoekswerkplaats Gepersonaliseerd leren met ict

Zes manieren om differentiatie en zelfregie te ondersteunen – Inspiratie vanuit de MBO Onderzoekswerkplaats Gepersonaliseerd leren met ict

Implementeren kun je leren – Lessen uit de MBO Onderzoekswerkplaats Gepersonaliseerd leren met ict

Meer lezen?

Meer over de MBO Onderzoekswerkplaats Gepersonaliseerd leren met ict en de praktijkpublicaties vind je op de website van iXperium.