“Mijn mbo-opleiding sloot perfect aan op hbo Civiele Techniek”

Koen Remijn rondde in juli 2022 zijn opleiding Civiele Techniek af. Hij is ingenieur bij architecten- en ingenieursbureau Sweco in Arnhem. Omdat hij van het mbo afkwam volgde hij het verkort traject en had hij binnen 3 jaar zijn bachelor-diploma op zak.

Koen is thuis aan het werk

Op de middelbare school wist Koen al snel dat hij iets met techniek wilde. Hij koos bij het ROC Nijmegen voor de mbo-opleiding ‘Middenkaderfunctionaris Bouw en Infra’ en ging ondanks dat hij dacht voor de bouw te kiezen verder in de infra.

Instroomtraject

De overstap na het hbo was een logisch vervolg voor hem. “De aansluiting van mbo Middenkaderfunctionaris Bouw en Infra naar hbo Civiele Techniek was perfect. Vooral het instroomtraject zorgde vakinhoudelijk voor een soepele doorstroom.” Koen legt uit: “Tijdens mijn laatste jaar mbo volgde ik iedere vrijdag wiskunde- en mechanicalessen op de HAN. Waardevol dat de scholen dat samen zo goed afstemmen.”

portret Koen Remijn

Rustig opstarten

De lessen waren op die vrijdagmiddag pittig, maar Koen kreeg de gelegenheid alvast HAN toetsten te maken. “Als je deze niet haalt, dan kun je dat alsnog doen bij de start van de opleiding Civiele Techniek. Haal je ze wél, dan hoef je die toetsen niet meer te doen.  Ik kon dus rustig opstarten.”

Tekenaar en bestekschrijver

Na zijn studie ging Koen aan de slag bij architecten- en ingenieursbureau Sweco. Dat was een toevalstreffer: “Mijn vader kent iemand bij Sweco en tijdens een gesprek vertelde mijn pa trots dat ik geslaagd was. Hierdoor werd ik uitgenodigd voor een gesprek.” Inmiddels werkt Koen daar bijna 2 jaar als tekenaar en bestekschrijver. “Vanuit Sweco werk ik veel bij de gemeente Nijmegen. Ze kende me daar al, want ik heb daar tijdens mijn mbo-opleiding stagegelopen en heb daar tevens mijn afstudeeropdracht volbracht.”

3D tekenen

De opleiding sluit aan op het werk dat ik nu doe. Bestekkenschrijven krijg je sowieso mee vanuit de opleiding, maar wat ik gemist heb vanwege mijn verkorte traject is 3D tekenen. Het heeft me niet belemmerd, maar het kan een groot gemis zijn. Gelukkig heb ik een opleidingsbudget en is er tijd en ruimte bij Sweco om een cursus te volgen.”

Tijdens mijn studie zei ik al: ‘Dit zou ik hele dagen kunnen doen.’ Dat doe ik nu dus.”

Ongekend veel mogelijkheden

Ik heb in de praktijk verder veel profijt van hetgeen ik bij de opleiding Civiele Techniek heb geleerd. Op school vond ik het geweldig om reconstructies te maken van rotondes en kruispunten. Ik zei toen al: ‘Dit zou ik hele dagen kunnen doen.’ Dat doe ik nu dus. Op zich logisch, want in de civiele techniek heb je ongekend veel mogelijkheden en de banen liggen voor het oprapen.”

Voldoening

Koen haalt volop voldoening uit z’n werk. Hij vertelt: “Laatst werkte ik mee aan een busbaan langs een bestaande weg. Op de plek waar de busbaan moest komen, lag een berm die zorgde voor waterafvoer. Om de berging van regenwater te waarborgen, hebben we naast de busbaan greppels met een overstort gelegd. En we zijn in Nijmegen veel bezig met hittestress. Voor de reconstructie van een Nijmeegse wijk kijken we -afhankelijk van de hittekaart- waar we nieuwe bomen plaatsen. Een van de drijfveren om voor infra te kiezen is voor mij dat reconstructies die ik heb getekend uiteindelijk ook écht buiten liggen.”

In de civiele techniek heb je ongekend veel mogelijkheden en de banen liggen voor het oprapen.”

Kweekvijver

Regelmatig komt Koen in contact met de HAN. Niet alleen via zijn oud-medestudenten waar hij contact mee heeft, maar ook door stage- en afstudeerbegeleiders van de HAN die hij bij Sweco tegenkomt. Hij heeft ook al 2 keer op de Bedrijvenmarkt Built Environment gestaan. “Blijft een mooie kweekvijver voor toekomstige professionals.”

Meer weten?

Ben je ook benieuwd naar een toekomst in de civiele techniek? Kijk dan op www.han.nl/ct, loop een keer mee, kom proefstuderen of woon een Open Dag bij.