CMD-student Jade Vermeulen wint prijs voor Fantasyboek

Op jonge leeftijd begon CMD-student Jade Vermeulen met het schrijven van Fantasy-boeken. “Het is mijn manier van uiten, al sinds ik klein ben.” In 2024 werd haar droom werkelijkheid: Jade won de prijs voor de categorie Young Adults, wat betekent dat deel I van een reeks van vier boeken in 2026 wordt uitgegeven: ‘Tussen Vuur En Regen’.

CMD-student Jade werkt achter haar laptop aan haar boek

En de winnaar is...

Door het schrijven over fantasy, magie en het bovennatuurlijke, ontdekte zij naast de eindeloze creatieve mogelijkheden ook meer over zichzelf en haar passies. “Het combineren van mijn opleiding Communication & Multimedia Design aan de HAN en het schrijven is een uitdaging. Daarom wil ik eerst mijn opleiding afronden en daarna bezig zijn met het schrijven en uitgeven.” Al zeker 5 jaar is Jade bezig met het schrijven van een manuscript voor een groot verhaal wat bestaat uit vier delen. Daarnaast schrijf zij op haar twaalfde haar eerste duologie, NYLHOLUNA, uitgegeven op haar vijftiende. Op zijn minst ambitieus te noemen. In die 5 jaar heeft zij haar verhaal verbeterd en herschreven, totdat ze de prijs won en een uitgeefcontract binnen wist te slepen voor het eerste deel van haar boek. Haar uiteindelijke doel is dat de complete reeks wordt uitgebracht. Doel van de wedstrijd was het vinden van nieuwe jonge auteurs. Er kwamen tientallen inschrijvingen binnen en Jade was 1 van de 5 winnaars.

CMD-student Jade Vermeulen heeft haar eigen geschreven boeken in haar handen en glimlacht

Fantasy voor Young Adults

Jade schrijft al het gros van haar leven voor het genre Fantasy. “De mogelijkheden in dit genre zijn eindeloos”, zoals zij zelf aangeeft. Het genre kenmerkt zij vooral als breed, met verschillende invalshoeken maar met name het zelf kunnen bepalen van de regels en de regie hebben op het verhaal. Met haar boek spreekt ze jongeren aan die zich niet gehoord of opzijgezet voelen en vastbesloten zijn om het heft in eigen handen te nemen: zelfregie te pakken. Met het boek biedt ze jongeren de kans meer te leren over zichzelf en te kunnen ontsnappen aan de realiteit. “Lezen is een manier van zelfontdekking en zelfontwikkeling. Met mijn boek hoop ik dat jij net zoals ik op een leuke manier jezelf een stukje beter leert kennen”.

De geschreven boeken door CMD-student Jade Vermeulen

Belangrijke thema’s worden laagdrempelig besproken

Schrijven werkt bijna therapeutisch voor Jade. “Het is mijn manier van uiten! Het helpt mij te begrijpen wat er in mijzelf of de wereld gebeurt, mezelf te ontdekken en de wereld te leren begrijpen.” Als je Jade vraagt wat schrijven haar heeft gebracht dan is haar antwoord kort: “Geluk!”. De thema’s waar Jade over schrijft gaan over het vinden en creëren van je eigen identiteit en het opeisen van jouw plek in de wereld. Ook bespreken de boeken thema’s zoals trauma, het helingsproces, verslaving, opnieuw de liefde vinden, en LGBTQ+-onderwerpen.

CMD-student Jade werkt achter haar laptop aan haar boek

Schrijven als CMD’er aan de HAN

De creatieve methoden die Jade in de opleiding leert, zorgen ervoor dat ze anders is gaan schrijven: minder perfectionistisch en meer ‘gewoon schrijven’. “Schrijven helpt mij in mijn opleiding om beter te zijn in het beginnen met het creatieve proces.” Wil je meer weten over de boekenreeks of in contact komen met Jade? Bekijk hier haar website.

CMD-student Jade gebruikt haar toetsenbord

Sneak Peak deel I: ‘Tussen Vuur En Regen’

Benieuwd naar haar boek? Nog even geduld: in 2026 wordt deel I uitgegeven. Wel geven we alvast een sneakpeak van de inhoud. Lees hier de samenvatting: “Wanneer de magie onverwachts terugkeert in het koninkrijk van Aralem, gaat dat gepaard met brute ontvoeringen van jongeren die deze magie bezitten. Als haar vriend wordt ontvoerd, is de sceptische dochter van een landheer vastbesloten om hem te gaan redden. Maar als ze in het land van de vijand een schokkende ontdekking doet, moet ze vertrouwen op een bekende vreemde voordat ze nooit meer achter de antwoorden kan komen die haar vader al die tijd voor haar verborgen heeft gehouden - een geheim dat niet alleen de koers van haar leven, maar ook dat van de dreigende oorlog volledig zal veranderen.”

Jade Vermeulen glimlachend met een deel van haar nieuwe boek in haar handen