Een goed gevoel dankzij ‘Feeling Good!’

Op 7 juni vond het symposium ‘Feeling Good!’ plaats, georganiseerd door de Masteropleiding Vaktherapie en het Lectoraat Vaktherapie in de Gezondheidszorg. Het thema van het symposium was psychisch lijden, een onderwerp dat niet zozeer over ziekten in het hoofd gaat, maar over de uitdagingen die mensen tegenkomen in hun dagelijks leven.

Symposium van het lectoraat en de master Vaktherapie.

Rebel with a cause

Suzanne Haeyen, lector Vaktherapie in de Gezondheidszorg, opende het symposium met een inspirerend welkomstwoord. Ze liet een fragment horen van het nummer ‘Feeling Good’ van Nina Simone. "Zij zingt over bevrijding en positiviteit," zei Suzanne. "Ze was een “rebel with a cause. Dat gun ik vaktherapeuten ook." Het nummer is onder meer te horen in de playlist van het symposium. Deelnemers konden zelf ook muziek toevoegen waar ze altijd een goed gevoel van krijgen. Benieuwd? Geniet van deze playlist

Het gaat niet goed met de ggz

Prof. dr. Jim van Os gaf vervolgens een lezing over ‘De ggz als complex probleem en de rol van vaktherapie in de transformatie’. Van Os stelde dat het niet goed gaat met de ggz, niet alleen in Nederland, maar ook in de UK en de USA. Hij vroeg het publiek of zij vonden dat er iets moest veranderen in de ggz, waarop iedereen zijn vinger opstak. Eveneens stak iedereen zijn vinger op bij de vraag of vaktherapie daar een rol in kon spelen. Van Os benadrukte dat de problemen in de ggz te groot zijn om op te lossen met een 1-op-1 benadering. "We moeten pluralistisch kijken naar psychisch lijden. Want er is niet één manier om ernaar te kijken en ook niet één manier om eruit te komen. Van eilandjes moeten we naar een divers ecosysteem. Want als je in een ecosysteem samenwerkt, heb je veel meer buffer. Zo kunnen mensen ook die behandeling kiezen waarin zij geloven. Een mens wordt pas écht beter als het in iets gelooft."

De rol van vaktherapie in de modulaire ggz

Manon Binnenmars, psychomotorisch therapeut bij GGNet ambulant volwassenen in Doetinchem en lid van het bestuur van de Vaktherapeuten Staf, liet vervolgens zien hoe de visie van Van Os in de praktijk wordt gebracht met het Ecosysteem Mentale Gezondheid (GEM)-project in Doetinchem. "We kunnen als vaktherapeut niet alleen iets betekenen in de behandeling, maar ook daarvóór," legde Binnenmars uit. In het GEM-project onderzoeken diverse partijen op het gebied van zorg en welzijn en zelfstandige vaktherapeuten uit de regio Doetinchem hoe de modulaire ggz kan worden ingericht en welke plek vaktherapie daarin inneemt. GGNet werkt aan een nieuwe visie op en modernisering van de behandeling van psychisch lijden via het invoeren van het GEM.

Symposium van het lectoraat en de master Vaktherapie.
Suzanne Haeyen, lector Vaktherapie in de Gezondheidszorg, aan het woord.

Traumagerichte beeldende therapie

Suzanne Haeyen, Hans Wouters en Anouk Brouwer presenteerden hun lopend onderzoek naar de effectiviteit van het Trauma-Focused Art Therapy protocol (TFAT), ontwikkeld door Karin Alice Schouten. Het protocol richt zich op het uitbeelden van zowel positieve als negatieve herinneringen en op het integreren van deze herinneringen. In dit project werken verschillende beeldend therapeuten mee, die individuele trajecten aangaan met cliënten. De presentatie bood een kijkje in de inhoud van het protocol en de aansluiting bij mensen met traumagerelateerde klachten. Daarnaast werd uitgelegd hoe het protocol wordt getest middels een mixed-methods studie en werden voorbeelden getoond van het proces van cliënten.

Posterpresentaties

In de middag presenteerden tweedejaars masterstudenten hun praktijkgericht onderzoek tijdens de posterpresentaties in verschillende lokalen. Deze sessie bood de studenten de kans om hun onderzoeksresultaten te delen en feedback te ontvangen van professionals en medestudenten. De presentaties leidden bij de aanwezigen tot collegiale gesprekken over o.a. de onderbelichte rol van schaamte in de behandeling en vormen van mentaliseren.

Vaktherapie en de grote zwarte hond

Tijdens de afsluitende borrel praatten de aanwezigen na over de inspirerende en informatieve dag. De diverse programmaonderdelen gaven inzicht in de rol van vaktherapie bij het aanpakken van psychisch lijden, ‘de grote zware hond’- in termen van Van Os. Maar duidelijk werd ook hoe praktijkgericht onderzoek bijdraagt aan de ontwikkeling van het vakgebied. De bijdragen van professionals zoals Jim van Os en Manon Binnenmars onderstreepten de noodzaak van een pluralistische benadering binnen de ggz en de waarde van vaktherapie als integraal onderdeel van een divers en wendbaar zorgsysteem. Haeyen: “Eigenlijk gaat ‘Feeling good’ over de veerkracht van een mens om met alle gemoedstoestanden in het leven te kunnen dealen, de pieken én de dalen…”