Eerstejaars han-studenten vol enthousiasme aan de slag met duurzame challenges tijdens driedaags project ‘de wereld van morgen’

Vorige week (17 t/m 19 juni) gingen eerstejaars HAN-studenten van de Academie Business en Communicatie (ABC) een duurzame challenge met elkaar aan tijdens het driedaagse project ‘De wereld van morgen’. Vol enthousiasme werkten ze samen aan oplossingen voor vijf verschillende challenges, waarbij diverse activiteiten zoals straatinterventies, een infomarkt en een hackathon centraal stonden.

Eerstejaars studenten van ABC doen mee aan het driedaagse project 'de wereld van morgen'. Dit is de start.

Verdieping in Brede Welvaart

Brede Welvaart is een belangrijk thema binnen het koersbeeld van de HAN. Vanuit de Academie Business en Communicatie stond dit onderwerp vorige week centraal in een multidisciplinair project voor alle eerstejaarsstudenten. Ruim 600 studenten ontwikkelden hun eigen toekomstvisie door het bordspel ‘Welvaart Wijs’ van de HAN Green Office te spelen. Dit zorgde voor veel enthousiasme, interactie en een dieper begrip van maatschappelijke uitdagingen en de rol die zij daar als professional in kunnen spelen.

Het Welvaart Wijs spel van ABC en de green office dat gebruikt is door eerstejaarsstudenten van ABC tijdens het project de wereld van morgen.
Welvaart Wijs is ontwikkeld door de HAN Green Office in samenwerking met een afstudeerstudent van de opleiding Commerciële Economie. HAN Green Office: “Het was fantastisch om te zien hoe het spel werd ontvangen en hoe betrokken de studenten waren. Hun enthousiasme en interactie tijdens het spel hebben duidelijk laten zien dat we iets bijzonders hebben neergezet. Wij zijn ontzettend trots op dit succes!”

Hoogtepunt: de Hackaton

Het hoogtepunt van het project was de hackaton op dag 2! Alle studenten werkten aan vijf challenges voor het Huis voor de Binnenstad en De Collectieve Huisvesters. Hun creativiteit werd getest in een pressure cooker-omgeving. Maar niet voor niets: studenten maakten indruk op de opdrachtgevers met toekomstbestendige ideeën die in lijn liggen met hun eigen toekomstbeeld om de huidige problematiek op te lossen.

“Het was mooi om te zien hoe de studenten de complexiteit van het probleem steeds meer gingen inzien!” vertelt opdrachtgever Marc Jansen, Directeur Bestuurder Woonstichting Valburg, kwartiermaker Collectieve Huisvesters.

Eerstejaars ABC studenten gaan aan de slag tijdens het project de wereld van morgen
Eerstejaars ABC studenten aan de slag

Indrukwekkende resultaten en reflecties

Ondanks de drukte aan het einde van het collegejaar produceerden studenten inspirerende vlogs waarin zij hun generatie inspireren en de kracht van samenwerking benadrukken. Daarnaast werd er genoten van het leren kennen van studenten buiten hun eigen opleiding. Wat een geweldige samenwerking en inzet!

De betrokkenheid en vastberadenheid van de studenten werd ook door Michael Severs, docent ORM en projectleider ABC, erkend: “Het was spannend hoe het zou verlopen, maar heel gaaf om zoveel studenten 'aan' te zien gaan en zich vast te bijten in een vraagstuk."

Het project ‘de wereld van morgen’ toonde aan hoe een gedreven groep studenten met innovatieve ideeën en samenwerking bijdraagt aan de toekomst van duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid. Joep Floor (student): "Tijdens dit project heb ik geleerd dat er altijd nieuwe manieren zijn om iets te ontdekken, wat leren niet alleen nuttig maakt, maar ook verrassend leuk."

Met trots kijken we als Academie Business en Communicatie terug op dit succesvolle initiatief, waarbij studenten niet alleen hun vaardigheden, maar ook hun ideeën voor een betere wereld hebben laten zien.