Geen saaie powerpoint, maar echt docentschap ervaren

Hoe interesseren we studiekiezers voor het beroep leraar? Bij de HAN lerarenopleidingen denken we dat het anders moet en kan. Geen saaie powerpoints meer, maar op een nieuwe interactieve manier die jongeren aanspreekt en waarmee ze het beroep kunnen ervaren.

Foto van een VR Bril van de Teachers Experience die op middelbare scholen wordt gedaan onder begeleiding van studenten van onze lerarenopleidingen

De Teachers Experience is on tour

In deze laatste weken van het studiejaar ging de Teachers Experience eindelijk echt on tour. Een vernieuwende vorm van voorlichting op locatie, mede mogelijk gemaakt door een gewonnen prijs bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Wat is er dan anders? Leerlingen ervaren echt hoe het is om leraar te zijn! Opleiding en de scholen hebben een gezamenlijk belang, samen moeten we eraan bijdragen om het beroep leraar onder de aandacht te brengen en zo het lerarentekort op te lossen.

Foto van de banner bij de Teachers Experience die op middelbare scholen wordt gedaan onder begeleiding van studenten van onze lerarenopleidingen

Breed beeld van het beroep geven

Anouk Geurts (Marcom-adviseur HAN lerarenopleidingen): “We hopen met de Teachers Experience On Tour leerlingen een ander en beter beeld te geven van het beroep. Te laten zien dat het veel meer is dan alleen voor de klas staan en je lessen geven. Het gaat ook om coaching, onderwijs ontwerpen, onderzoeken, begeleiden, motiveren. Maar ook dat het vooral heel leuk is om jongeren iets bij te brengen en daarnaast heel belangrijk om goede leraren te hebben. Want als leraar voeg je echt iets toe in iemands leven en kan je impact maken!”

Enthousiaste samenwerking met scholen

De Academie Educatie zocht samenwerking met diverse scholen in de regio en kon rekenen op enthousiaste reacties. Begin juni bezochten de studenten van de HAN lerarenopleidingen het Mondial College in Nijmegen en startten daar de Teachers Experience On Tour. Sandra Mors, praktijkroute coördinator bij het Eligant Lyceum in Zutphen, deed het anders. Zij nam haar groep van 45 leerlingen mee naar de HAN.  “Zo konden de leerlingen gelijk op de HAN kijken en sfeer proeven”, zegt Sandra. De leerlingen van beide scholen gingen enthousiast aan de slag met VR-brillen, puzzelden zich een uitweg uit de Escape Room en durfden zelfs voor de klas in de rol van docent te kruipen. Beide scholen zijn zeer erg enthousiast en willen volgend jaar graag een vervolg met meer klassen.

Student-ambassadeurs in actie

Studenten Indy Thomassen en Maud de Vries (beiden student HAN Pabo) werkten mee als Student Ambassadeurs  aan de voorlichting. Indy: “Dit is veel leuker dan een saaie PowerPoint. De leerlingen maken het echt mee.” Maud: “Leuk om te zien dat de leerlingen zo goed meededen en zo enthousiast waren. Ze waren geïnteresseerd en deden het super goed. Ik denk dat ze hier veel aan hebben."

Foto van 2 studenten met een shirt 'ik word leraar, jij ook?', bij de Teachers Experience die op middelbare scholen wordt gedaan onder begeleiding van studenten van onze lerarenopleidingen

Student draagt passie voor vak over

Toke Goseling (Marcom Medewerker HAN lerarenopleidingen): “Het is fantastisch om onze studenten zo in actie te zien met de scholieren. Hun passie voor het vak straalt ervan af. Dit sluit natuurlijk heel goed aan bij hun opleiding. Aan het einde van de Experience vroegen onze studenten aan alle leerlingen om iemand aan te wijzen met talent om een goede leraar te worden. Die trotse blikken van de leerlingen die meerdere keren werden aangewezen, waren onbetaalbaar. Een schouderklopje van hun klasgenoten én aanmoediging om voor een lerarenopleiding te kiezen.”

En nu door

De Teachers Experience on tour is een pilot, maar smaakt zeker naar meer! Anouk: “Samen met de onderwijspartners in de regio gaan we onderzoeken of het mogelijk is om deze manier van voorlichting verder door te zetten.”

Wil je meer informatie? Neem dan contact op met mcv.educatie@han.nl.