HAN-studenten trots op unieke, volledig AI-gecreëerde podcast

Hoe zet je Artifical Intelligence (AI) als organisatie in voor marketing- en communicatiedoelen? Een opdracht tijdens een minor en een flinke dosis creativiteit van HAN-studenten gaven een verrassend resultaat: een unieke, volledig door AI-gecreëerde podcast. “Verbazingwekkend hoe realistisch het klinkt."

Studenten hebben een volledig AI-gegenereerde podcast gemaakt
  • Slim
  • Schoon
  • Sociaal

De ontwikkelingen rondom AI gaan snel en krijgen veel aandacht. Het nabootsen van stemmen van beroemdheden haalde al meerdere keren het nieuws. Hoe zou een volledig AI-gemaakte podcast klinken? Het innovatieve plan ontstond tijdens de minor Contentmarketing met AI, waarin HAN-studenten een half jaar lang aan de slag gaan met de content voor een opdrachtgever. Studenten Lieze Jansen, Frank van Elsacker, Vienna Lemmers en Linde van den Bosch broedden op ‘iets origineels’, dat werd de podcast Clicks & Tricks.

Hoe kwamen jullie op het idee AI te gebruiken voor een podcast?

Lieze legt uit: “We wilden echt iets origineels doen voor itClicked, onze opdrachtgever. Het leek ons interessant om uit te proberen hoe ver AI op dit moment kan gaan, hoe realistisch een podcast klinkt. Artificial Intelligence geeft organisaties de kans om verder te kijken dan wat ze gewend zijn.”

Ging het maken van de podcast zoals gepland?

“Het is verbazingwekkend hoe realistisch je een stem kunt namaken. Daardoor hadden we hoge verwachtingen van het eindresultaat. Helaas kun je toch nog niet álles doen wat je graag wilt. We lieten ChatGPT de scripts schrijven, echt leuke humor kwam daar nog niet uit bijvoorbeeld. Ook was het lastig om het natuurlijke en spontane van een echte podcast na te bootsen”, vertelt Lieze. Daar sluit medestudent Frank zich bij aan: “Welk AI-pakket je ook gebruikt, je kunt eigenlijk maar 1 stem echt professioneel namaken. De ene stem klinkt altijd realistischer en heeft meer emotie dan de andere.”

Waar gaat deze podcast eigenlijk over?

“Over actuele thema’s in de online marketing, hij is bedoeld voor ondernemers in het mkb. Om ze nieuwsgierig te maken naar de podcast hebben we het AI-aspect uitgelicht, deze doelgroep vindt AI soms nog ‘onwerkelijk’ en vindt dit hopelijk interessant. We hebben inmiddels al veel aandacht gekregen met onze podcast”, zegt Lieze.

Hebben jullie tips voor mensen die AI willen inzetten voor podcasts?

Die heeft Lieze zeker: “De belangrijkste les is dat Artificial Intelligence ontzettend veel kan, maar dat je als mens wel moet helpen om een goed resultaat te krijgen. AI versnelt werkprocessen zeker, maar het kost je nog steeds tijd. Het experimenteren met AI vind ik heel goed. Wij merkten dat de kracht van een podcast in het ‘menselijke’ aspect ligt, het leren kennen van de personen achter de microfoons. Dit is met AI op dit moment moeilijk te bereiken. Ik denk wel dat je het heel handig kunt gebruiken voor instructievideo’s of bijvoorbeeld het vertalen van teksten, om een taalbarrière te verkleinen. Voor het maken van bijvoorbeeld beeldmateriaal is het ook handig.”

Frank heeft ook nog een tip: “Bij AI krijg je ook te maken met ethische aspecten. Wij maakten 2 stemmen na en gebruikten die voor de podcast. Dit deden we met behulp van een tool waarvoor de opdrachtgever een account aanschafte. We realiseerden ons later dat de opdrachtgever na de afronding van ons traject van alles met onze stemmen kon doen. En dat het dus nodig was om daar dingen over af te spreken. Belangrijke tip die we anderen willen meegeven: het is belangrijk om daar vooraf afspraken over te maken, want voor je het weet gaat je stem de hele wereld over.”

Gaat AI in de toekomst al ons werk overnemen?

“Ik denk dat AI steeds meer gebruikt wordt in de praktijk. Banen zullen veranderen en verdwijnen, maar er komen misschien ook nieuwe banen bij. AI biedt je de mogelijkheid om verder te kijken dan wat je al weet of gewend bent. Wel denk ik dat de laatste controle altijd bij de mens blijft liggen. Kortom: AI biedt veel kansen, maar dan moet je ze wel pakken”, sluit Lieze af.

AI en je studie

Vernieuwde HAN-minor leert studenten over AI

De HAN heeft in het onderwijs veel aandacht voor nieuwe ontwikkelingen, zoals AI. De geïnterviewde studenten volgen de vernieuwde minor Contentmarketing met AI. Daarin leren studenten relevante AI-tools te gebruiken en in te zetten voor marketing- en communicatiedoelen. Nieuwsgierig?

Studenten hebben een volledig AI-gegenereerde podcast gemaakt