“Het woordje ‘leuk’ was echt niet altijd van toepassing”

Diep in lastige wetteksten duiken. 1500 datapunten die betrekking hebben op duurzaamheidsrapportage identificeren, de relevantie ervan bepalen en ze vervolgens vertalen naar bruikbare criteria. Dit met als doel assurantiekantoren op weg te helpen naar een toekomstbestendige bedrijfsvoering en hen toe te rusten voor duurzaamheidsadvisering aan hun klanten.

Joey Marlisa en Betul Güreler na het interview over hun afstudeertraject op de foto, HAN Campus Arnhem, binnenplein.

Vier studenten van de afstudeerroute Futureproof Financial gingen hieraan staan. Het afstudeerrapport getuigt van een gedegen aanpak, ruim opgedane expertise en als kers op de taart een ontwikkelde tool speciaal voor assurantiekantoren: de QuickScan ESG-prestatiemeting.

Opdrachtgevers

Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van INSVER en het HAN lectoraat Sustainable Finance and Tax. Associate lector Fred de Jong, die de studenten begeleidde, is warm pleitbezorger van de rol die de financieel adviseur kan spelen in de transitie naar een duurzame samenleving. Hij heeft diverse publicaties over dit onderwerp op zijn naam staan en is veelgevraagd spreker.

Unieke positie assurantiekantoren

Fred de Jong is enthousiast over wat de studenten hebben opgeleverd: “Voor organisaties in alle sectoren wordt het van cruciaal belang om hun ESG-prestaties te meten en te verbeteren. Assurantiekantoren vormen hierop geen uitzondering: als tussenpersoon tussen verzekeraars en klanten verkeren zij in een unieke positie om duurzaamheid te bevorderen.”

Foto van associate lector Fred de Jong, geschoten tijdens een AFEM-fotosessie

Ontwikkeling QuickScan ESG Prestatiemeting

“Dankzij grondig literatuuronderzoek, interviews met branche-experts Adfiz en Meijers en de nauwe samenwerking met INSVER en het lectoraat, hebben de studenten een instrument ontwikkeld waarmee assurantiekantoren een vlugge start kunnen maken met het evalueren en verbeteren van hun duurzaamheidsprestaties, in lijn met de richtlijnen van de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive – red.). De NBA heeft eerder al het Stappenplan Dubbele Materialiteitsanalyse CSRD ontwikkeld. Dit helpt bedrijven met een lange termijn-aanpak van verduurzaming en transparantie hierover."

Trots

"Ik ben heel blij met het werk van de studenten. Nee, een simpele klus was het niet, ook niet alleen maar leuk. Wel heel leerrijk en met een mooie, praktisch bruikbare opbrengst, waar ze trots op mogen zijn!"

"Ik ben heel blij met het werk van de studenten, ze mogen er trots op zijn!"

Poster | QuickScan | Interview met de studenten

Joey Marlisa en Betül Bolat

De leergemeenschap Futureproof Financial

Joey Marlisa en Betül Bolat: twee enthousiaste, maatschappelijk betrokken studenten. Op het moment van het interview (27 mei 2024) zijn ze bijna aan het einde van hun opleiding Finance & Control, met als bijzonderheid dat ze kozen voor de afstudeerroute Futureproof Financial (afgekort FPF).

Een route die zich kenmerkt door samenwerking in de leergemeenschap: samenwerken met elkaar, met docenten en met werkveldpartners. Een route waarbij je ernaar streeft het vak van financial breder in te vullen dan uitsluitend financieel. Een futureproof financial heeft ook oog voor sociale en ecologische waarde.

De opdracht die via het lectoraat Sustainable Finance and Tax bij de studenten kwam, past hierbij. Assurantiekantoren op weg te helpen naar een toekomstbestendige bedrijfsvoering en hen toe te rusten voor duurzaamheidsadvisering aan hun klanten, dat gaat bij uitstek over meervoudige waardecreatie.