Hoe bevorder je kennis uit practoraten in het onderwijs?

In het mbo wordt in practoraten praktijkgericht onderzoek verricht. Het doel? Onderwijsvernieuwing realiseren. Vervolgens moeten docenten deze resultaten in de praktijk brengen. Hoe stimuleer je dat? Een groep practoren en onderzoekers deed er onderzoek naar.

Labs en werkplaats locatie Wijchen

Een consortium van practoren en onderzoekers bogen zich gezamenlijk over de prak­tijkkwestie: Wat kunnen practoraten doen om de benutting van hun practoraatsopbrengsten door docenten(teams) te stimuleren, ten behoeve van duurzame onderwijsverbetering? 

Vanuit de Academie Educatie waren Marloes de Lange (Lectoraat Responsief Beroepsonderwijs) en Carlos van Kan (Lectoraat Professionaliteit van Leraren en projectleider) betrokken bij het project en schreven zij mee aan het eindrapport. 

marloes de lange

Carlos vertelt: "De ene kennisbenuttingstrategie is niet ‘beter’ dan de andere kennisbenuttingsstrategie. Een strategie gericht op co-creatie is bijvoorbeeld niet per definitie beter dan een strategie die zich richt op overtuigen en beïnvloeden. Je kunt hooguit zeggen dat in het licht van een bepaald doel de ene kennisbenuttingsstrategië beter passend is dan een andere.

In het rapport presenteren de onderzoekers een model met strategieën voor kennisbenutting, verrijkt met voorbeelden uit de dagelijkse praktijk van het mbo. Daarnaast een reflectie-instrument voor practoren en alle onderwijsprofessionals die zich met praktijkgericht onderzoek bezig houden. En bevat het rapport inspirerende voorbeelden voor het maken van een passend kennisbenuttingsplan."

Carlos van Kan

Nieuwsgierig?

Nieuwsgierig geworden? In het eindrapport van het onderzoek dat (mede) is gefinancierd door Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) lees je hoe kennisbenutting bij kan dragen aan duurzame onderwijsverbetering.