Stap voor stap naar leefbare jeugdvriendelijke buurten

Hoe zorg je als lokaal bestuur voor jeugdvriendelijke, leefbare buurten waarin kinderen fysiek en mentaal gezond kunnen opgroeien?

Kinderen op plein spelen

Vorige week presenteerden Child Friendly Cities Initiative (CFCI) uit Nederland en Netwerk Jeugdvriendelijk uit Vlaanderen een bundel  met voorbeelden voor jeugdvriendelijke buurten. Deze voorbeelden komen voort uit een uitwisselingsprogramma waarbij anderhalf jaar lang ideeën zijn uitgewisseld en inspiratie is opgedaan. Hieruit blijkt dat gemeenten, (lokale) samenwerkingspartners en nationale overheden met grote maar ook kleine stappen al veel kunnen doen om ervoor te zorgen dat buurten uitnodigen tot bewegen en ontmoeten. De basis? Participatie van kinderen en jongeren bij de ontwikkeling van beleid en plannen van de gemeente, vanaf de tekentafel tot de uitvoering.

Kinderen buiten

Voorbeelden en inspiratie

Tijdens het uitwisselingsprogramma  kwamen onderzoek, beleid en praktijk bij elkaar in workshops, presentaties en veldbezoeken in beide landen. Onderzoekers, beleidsmakers en praktijkwerkers bezochten Turnhout, Beringen, Gent, Apeldoorn, Zutphen en Varsselder. 'We hopen dat met de publicatie de geleerde lessen en opgedane kennis nog veel meer vruchtbare grond vindt,' aldus Esther Vreeburg, programmamanager Child Friendly Cities Nederland.

Voor de uitwisseling is samengewerkt met Stad Gent, HOGENT, gemeente Apeldoorn, de HAN University of Applied Sciences en Ruimte voor de Jeugd. Ook het Vlaamse departement Cultuur, Jeugd en Media en het Nederlandse ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport waren betrokken.

Twee belangrijke uitkomsten

• Neem de ideeën van kinderen en jongeren mee in beleid en beslissingen;
  • Maak leefbaarheid en jeugdvriendelijkheid het uitgangspunt bij beleid, ook al vraagt dat soms om wat moed.

Dit betekent in de praktijk bijvoorbeeld dat een gemeente bij de inrichting van een wijk  aan kinderen en jongeren vraagt wat zij nodig hebben. En ook dat in de aanbesteding niet alleen voorwaarden zijn opgenomen over het aantal parkeerplaatsen dat in de wijk moet komen, maar juist ook over het aantal speel- en chillplekken, het groen en inclusie van alle groepen.

Initiatief van Unicef

Child Friendly Cities Initiative

Child Friendly Cities Initiative is een initiatief van UNICEF en ondersteunt gemeenten bij de invulling van het Kinderrechtenverdrag. Het Initiatief, dat actief is in meer dan 40 landen en duizenden gemeenten wereldwijd, is sinds maart 2022 in Nederland. CFCI werkt samen met gemeenten, onderzoeksinstellingen, middenveldpartners, ministeries en vele anderen. Het doel is een kindvriendelijke omgeving te creëren op lokaal niveau, zodat kinderen gezond, veilig en kansrijk kunnen opgroeien en zich ten volle kunnen ontwikkelen.

Contact

Wil je meer weten over dit project? Neem dan contact op met HAN-onderzoeker Hilde Wierda-Boer (hilde.wierda@han.nl