Kersverse ingenieurs maken impact met afstudeersymposium

Ruim 30 van de 120 afstudeerders uit de Academie Built Environment presenteerden op 20 juni hun afstudeerproject tijdens een heus afstudeersymposium. Een geslaagde happening en een uitgelezen kans om hun werk breed te delen met de buitenwereld. En om te netwerken natuurlijk.

Afstudeeratelier Bouwkunde

Jan Pieter van Dalen is afstudeercoördinator binnen genoemde academie en vertelt: “Het afstudeersymposium is de afsluiting van de afstudeerateliers die we dit studiejaar opgetuigd hebben.” Hij legt uit: “Vanuit 5 vooraf bedachten thema’s -Energietransitie, Futureproof, Beter & Sneller, Constructief en Natuurlijk Goed- konden afstudeergroepen samenwerken en samen optrekken.”

Kennis stapelen

Het is een unieke manier om kennis te stapelen zodat de nieuwe lichting studenten voort kan bouwen op hetgeen al gedaan is. Jan Pieter verduidelijkt: “Het afstudeeratelier is geen doel op zich hoor, het gaat vooral om afstuderen op maatschappelijke en relevante thema’s.”

Presentaties

Bij binnenkomst bij ABT, adviseurs in bouwtechniek in Velp maakten de bezoekers van het symposium op 20 juni de keuze bij welke 5 van de 20 presentaties ze aan wilden sluiten. Daarna genoten ze na een warm welkom van de keynote van Frens Pries, voormalig lector Transitie in de bouw. Hij ging in op 'Wordt jouw carrière in de Bouw net als al die anderen? (…of ga jij het anders doen!).' Daarna startten in 5 parallelsessies de presentaties van de kersverse ingenieurs.

Proeftuin

Ook de zojuist (met een 8) afgestudeerde studenten Bouwkunde Joas Hammink en Stefan Admiraal pitchten hun afstudeerproject. Ze kijken tevreden terug op zowel de afstudeerateliers als het afstudeersymposium. Joas: “Je merkt wel dat de ateliers nog een proeftuin zijn. Soms was het zoeken. Wij hadden op een gegeven moment - net als 1 andere groep binnen ons thema ‘Beter & Sneller’- onze deelvragen al staan terwijl 2 andere groepen nog met hun probleemstelling bezig waren.” Stefan vult aan: “Toen hebben we in overleg een atelier binnen het atelier gecreëerd.”

Studenten Bouwkunde Stefan Admiraal en Joas Hammink

Niveau opkrikken

Volgens Joas krikt het atelier je niveau op omdat je kritische vragen krijgt van anderen. Je kunt daardoor bepaalde punten aanscherpen. Stefan denkt dat hun verslag zonder ateliers in grote lijnen hetzelfde was geweest. "Wij wisten gewoon al vrij snel wat we wilden. Het meest heb ik gehad aan de 1-op-1-gesprekken met afstudeerbegeleider Frens. Buiten de ateliers om.”

Spannend

“Het afstudeersymposium was leuk. Je weet al dat je klaar bent en binnen bouwbedrijf Kreeft -waar we onderzoek deden naar betaalbare CO2-arme meerlaagse woningbouw’- stonden we ook voor 50 man dus we waren al iets gewend. Het was wel even spannend wie er allemaal naar onze presentatie zouden komen. Het zat gelukkig goed vol.”

Het atelier is geen doel op zich, het gaat vooral om afstuderen op maatschappelijke en relevante thema"

Evalueren

Jan Pieter vertelt dat hij bij het opzetten van de afstudeerateliers veel gehad heeft aan de samenwerking met ondermeer Avans Hogeschool, TU Eindhoven en Hogeschool van Rotterdam. “Zij hebben hier al ervaring mee. We moeten het nog evalueren, maar waarschijnlijk gaan we komend jaar de planning iets omgooien zodat studenten in het begin meer instructie krijgen. Nu was het 4 ochtenden plenair met een spreker en gingen de themagroepen ’s middags en op andere momenten samen aan de slag.”

Bijdragen aan groeiproces

Het was soms best zoeken, maar de ateliers hebben ons nu al veel gebracht. Goed dat we deze stap gezet hebben. Hiermee dragen we bij aan het groeiproces van studenten. Soms moesten we improviseren om aan te sluiten bij de behoeftes die er lagen, daar hebben we veel van geleerd. We gaan nog evalueren maar hij ziet nu al uit naar het volgende afstudeeratelier.”

Joas heeft tegen die tijd vermoedelijk al een baan gevonden. Stefan start na de zomervakantie in elk geval met zijn master Structural Engineering en gaat aan de slag bij constructiebureau Bouwstructuur.