PZW Presenteert: 'Impact maken doe je samen'

Afgelopen donderdag vond het symposium PZW Presenteert: 'Impact maken doe je samen’ plaats ter afsluiting van het tweede semester. Het symposium van de onderwijseenheid Praktijkinnovatie Zorg en Welzijn (PZW) trok 250 aanwezigen, waaronder studenten, ouders, opdrachtgevers, leercoaches en HAN-medewerkers. Monaïm Benrida, beoogd Directeur Nationaal Programma Arnhem-Oost, sprak over zijn inzet voor een veilige en stimulerende omgeving waar kinderen kansrijk kunnen opgroeien in Arnhem-Oost. “Benoem en zie mensen als onbenut potentieel.”

PZW Presenteert symposium juni 2024.

Meerwaarde van PZW

Douwe van Aalsum (3e-jaarsstudent Medische Hulpverlening) opende als dagvoorzitter het symposium. De PZW-introductie volgde door Puck Goossens, leercoach vanuit de opleiding Logopedie. Puck nam de zaal mee in het ontstaan van PZW en de ontwikkeling die de onderwijseenheid doormaakte. “Dit semester deden er maar liefst 60 groepen studenten van 10 verschillende opleidingen mee aan een praktijkopdracht. Dat is iets om trots op te zijn.” Daarna blikten Douwe en Puck kort terug op het afgelopen semester. Douwe: “Ik ga het komend halfjaar stagelopen op de SEH. Daar werkt een groot team aan artsen en ander personeel. Bij PZW leerde ik om vanuit verschillende perspectieven naar een casus te kijken. Dat gaat mij helpen bij de samenwerking met het SEH-team.”

Als leercoach ben ik niet alleen met mijn eigen vakgebied bezig. Ik ondersteun en coach studenten met interprofessioneel leren en samenwerken, onderzoekend vermogen en impact maken. Daarbij kijk ik over de grenzen van mijn eigen vakgebied heen. Dat is voor mij heel waardevol.

Uitdagingen interprofessioneel samenwerken

Monaïm Benrida sprak vervolgens over zijn werk binnen het Nationaal Programma Arnhem-Oost. Dit programma pakt in vijf wijken in Arnhem-Oost achterstanden aan op het gebied van onderwijs, werk & inkomen, wonen, gezondheid, leefbaarheid en veiligheid. "Arnhem-Oost zijn we samen." Hij vervolgde zijn boodschap met: “Spreek mensen aan op wat ze willen en kunnen en zie mensen vanuit hun capaciteit.” Studenten en alle andere genodigden hadden tijdens zijn inspirerende keynote de gelegenheid om vragen te stellen en te reageren op zijn verhaal.

• Monaïm Benrida aan het woord
  • Publiek van het symposium
  • Studenten presenteren hun onderzoek
  • Monaïm Benrida aan het woord
  • Publiek van het symposium
  • Studenten presenteren hun onderzoek

Jullie zijn de professionals van de toekomst binnen het sociaal domein. Pak de oorzaak aan in plaats van de symptomen en kijk ook wanneer iets goed is.

Sociale oplossingen

Het symposium eindigde met de posterpresentaties van alle deelnemende PZW-studenten. Tot welke sociale oplossingen zijn de studenten samen gekomen? Studenten presenteerden hun onderzoek en de uitkomsten daarvan. Ze kregen de mogelijkheid om met andere studenten en opdrachtgevers ervaringen uit te wisselen en kennis te delen. De praktijkvraagstukken waren ingedeeld binnen de actuele thema’s: herstellen in de thuissituatie, leefstijl en gezondheid, inclusie en toegankelijkheid van voorzieningen en innovatief monodisciplinair hulpaanbod.

PZW Presenteeert symposium postermarkt juni 2024.
Posterpresentaties van PZW-studenten

Impact maken doe je samen

Opdrachtgevers en leercoaches waren onder de indruk van de eindresultaten van de praktijkonderzoeken. Ze benadrukten de kracht van interprofessioneel leren en samenwerken. Impact maken doe je samen!

Geïnteresseerd in PZW?

Neem een kijkje op www.han.nl/pzw. Opdrachtgever worden? In het najaar van 2024 starten we met het werven van nieuwe opdrachten voor semester 2 (studiejaar '24-'25). Heb je interesse om mee te doen? Stuur dan een mail naar: praktijkinnovatie.zorgenwelzijn@han.nl.