Logistieke hal van ROC Nijmegen

Een groep van 12 bachelorstudenten van de HAN Academie Engineering en Automotive heeft de afgelopen 5 maanden samengewerkt aan een ontwerp van een productiesysteem voor HDS-elementen (Horizontal Distribution Systems) bij Van Walraven in Mijdrecht. Het resultaat is een bijzonder werkend systeem dat d

De studenten, afkomstig van de HAN-opleidingen AutomotiveWerktuigbouwkunde, Industrieel Product Ontwerpen en Technische Bedrijfskunde, hebben het systeem van begin tot eind zelf ontworpen en gebouwd. Ze maakten daarbij gebruik van digitale simulatietechnieken om de minimale en maximale output te bepalen. Alle ontwerpaspecten, zoals werkplekinrichting, gereedschap, werkinstructies en assemblagemallen, zijn meegenomen in het ontwerp.

Demodag

Op vrijdag 7 juni is het systeem officieel opgeleverd aan Van Walraven tijdens een demo-dag. De opdrachtgever, productiemanager, directeur, productiemedewerkers, diverse leveranciers en HAN-begeleider Frank Vaneker waren aanwezig om het systeem in werking te zien.

Beheersing van Productvariëteit

Het project past binnen het RAAK-project 'Beheersing van Productvariëteit'. In dit project wordt onderzocht hoe bedrijven slimmer kunnen omgaan met toenemende productvariëteit. Walraven heeft ervoor gekozen om modulaire systemen te maken die klantgericht geassembleerd kunnen worden in de fabriek. Het S6-studententeam heeft hiervoor een flexibel assemblagesysteem ontwikkeld.

Knappe prestatie

De ontwikkeling van een compleet productiesysteem in slechts 5 maanden is een knappe prestatie van de studenten. Zij zijn tijdens het project dan ook met veel enthousiasme begeleid door medewerkers van Walraven, met name door Danny van Rij-Roks, Director Integrated Solutions. Het innovatieve project laat zien hoe waardevol en noodzakelijk het is om in het onderwijs meerdere engineeringdisciplines samen te laten werken aan complexe vraagstukken.

Ook studenten inzetten?

Ben je na het lezen van dit bericht ook benieuwd op welke manier studenten aan vraagstukken kunnen werken binnen jouw bedrijf of organisatie?

Neem dan contact op met jouw contactpersoon binnen de HAN of neem contact op met de Engineering en Automotive PartnerDesk, hét aanspreekpunt bij de HAN voor bedrijven en organisaties.

Bronnen: HAN, Van Walraven