Teamingscan voor leerwerkomgevingen
Grensoverstijgend samenwerken in een leerwerkomgeving, hoe doe je dat? En hoe kun je het versterken? Het SIA RAAK-PRO project ‘Teaming in de tussenruimte’ zoekt het uit en ontwikkelde een TeamingScan.
Met de TeamingScan voor leerwerkomgevingen in het beroepsonderwijs (mbo en hbo) krijgen teams inzicht in de samenstelling van het grensoverstijgende team, in het gemeenschappelijke inhoudelijk vraagstuk en daaraan verbonden leer-ontwikkelvraagstuk. Ook kunnen aangrijpingspunten worden geïdentificeerd om cross-boundary teaming te versterken.
Onderzoek voor Wendbare Professionals
De TeamingScan is ontwikkeld vanuit het SIA RAAK-PRO project Teaming in de Tussenruimte: grensoverstijgend samenwerken in leerwerkomgevingen voor wendbare professionals. Binnen dit project wordt onderzocht hoe dynamische samenwerkingsvormen in de praktijk kunnen worden vormgegeven en versterkt, met als uiteindelijk doel de wendbaarheid van (toekomstige) professionals positief te beïnvloeden. Betrokken HAN-onderzoeker Aimée Hoeve vertelt: “Voor de ontwikkeling van de TeamingScan hebben we gebruik gemaakt van zowel inzichten uit de theorie als uit ervaringen in de vijf projectlocaties die betrokken zijn bij dit onderzoek.”
4 Werkvormen voor Effectieve Samenwerking
De TeamingScan bestaat uit 4 werkvormen, die worden begeleid door een procesbegeleider. Er is een Teamanalyse, een Grensanalyse, er worden Hefbomen geïdentificeerd voor versterking en er wordt een Eerste stap naar een interventie(richting) gezet. De opbrengsten van de gesprekken kunnen worden vastgelegd op het TeamingCanvas. Voor de procesbegeleider is een uitgebreide handreiking geschreven. Voor mensen die meer willen weten over de achtergrond en de totstandkoming van de TeamingScan is een theoretische en methodologische verantwoording geschreven.
positieve feedback
HAN-onderzoeker Lotte Bus gaf samen met projectcollega’s een workshop over de TeamingScan op het NVMO (Nederlandse Vereniging Medisch Onderwijs) congres: “In de workshop hebben de deelnemers de TeamingScan toegepast op hun eigen context. We kregen heel positieve reacties. Deelnemers gaven aan dat de werkvormen goed inzicht geven in de complexiteit en dynamiek van het werken in grensoverstijgende teams.”
aan de slag!
Zin om met je dynamische, grensoverstijgende team de TeamingScan te gaan gebruiken? Dat kan! De TeamingScan is vrij te gebruiken en te vinden op de projectwebsite van Teaming in de Tussenruimte.
Vragen over de TeamingScan? Stel ze aan onderzoekers Aimée Hoeve (HAN lectoraat Responsief Beroepsonderwijs) of Josien Engel (HU lectoraat Beroepsonderwijs).
In dit project participeren twee kennispartners en vier praktijkpartners. De kennispartners zijn het lectoraat Beroepsonderwijs van de Hogeschool Utrecht en het lectoraat Responsief Beroepsonderwijs (HAN)