Van danspasjes naar geschiedenisboeken

Janne Schulte wist altijd al wat ze wilde worden: dansdocent. Maar wat doe je als dit toch niet door kan gaan? Janne neemt je mee in haar zoektocht naar de opleiding die bij haar past: Leraar Geschiedenis aan de HAN.

Header voor bij een nieuwsbericht over dansschoenen en geschiedenisboeken

Van dans naar communicatie

Tijdens haar middelbareschooltijd wist Janne heel duidelijk welke vervolgopleiding ze wilde volgen. Haar hart lag bij het worden van docent dans, met als droom het oprichten van haar eigen dansschool. In haar examenjaar lag de focus dan ook volledig op deze vervolgstap, maar helaas werd ze ondanks haar inzet niet toegelaten tot de dansacademie. Zonder plan B moest Janne, met de eindexamens in het vooruitzicht, op zeer korte termijn een nieuwe studiekeuze maken.  

De creativiteit binnen de dansopleiding sprak haar aan, wat leidde tot haar keuze voor een communicatieopleiding aan de Fontys, gericht op de creatieve industrie. Haar plan was om via deze opleiding toch nog een weg terug te vinden naar de wereld van dans. "Ik dacht, het communicatiedeel is vast leuk, maar dat doe ik erbij. In werkelijkheid was het natuurlijk gewoon een communicatieopleiding."

Uiteindelijk stopte Janne na 10 weken met de opleiding. Als ze nu terugkijkt op haar studiekeuze, kwam deze vooral voort uit het gevoel iets te móeten studeren, terwijl ze geen tijd had gehad om te ontdekken wat bij haar paste. "Ik zat eigenlijk nog in een soort rouwproces dat de dansopleiding niet gelukt was. Ik was daar al 10 jaar mee bezig en toen werd alles opeens omgegooid."

Foto van Janne Schulte voor bij artikel STUD

Een nieuw inzicht

Om die reden begon Janne aan het programma ‘Empower’ van Fontys Pulsed, dat zich speciaal richt op hbo-uitstromers. Dit bleek het ideale plan B: "Je gaat 3 dagen per week naar school en werkt in blokken van 3 weken aan een opdracht. Centraal staat het leren hoe je als persoon in elkaar zit. Deze zelfkennis leer je gaandeweg te vertalen in een vervolgopleiding." Door voorzichtig weer na te denken over haar eerdere droom, kwam Janne tot een nieuw inzicht: "Ik vond het stukje docentschap ook heel leuk, maar was destijds zo gefocust op de dans dat ik het docentschap vergat." Ze dacht terug aan haar middelbareschooltijd, waarin geschiedenis altijd haar favoriete vak geweest was. Niet veel later bezocht ze een Open Dag op de HAN. 

Bij de Open Dag op de HAN zag ik het mooie gebouw en de fijne mensen. Ik had meteen een heel ander gevoel dan ik een jaar eerder had gehad.

Een roze wolk

De eerste paar weken van de opleiding Leraar Geschiedenis beschrijft Janne als ‘een roze wolk’. Ze maakte nieuwe vrienden en vond de vakken leuk. Ook de opbouw van de lerarenopleiding sprak haar aan. Janne: "Een kleine groep studenten en docenten die elkaar goed kennen, met veel ruimte voor persoonlijke aandacht." De inzichten vanuit Empower zag Janne vooral terug in haar stage op het mbo. Ze wilde heel graag geschiedenis geven, maar dat kon bij de mbo-opleiding niet. Ondanks deze tegenslag bleef Janne positief en vond ze haar eigen weg. "Ik was inmiddels veel zelfverzekerder en had geleerd dat ik altijd op mezelf kan vertrouwen, ook als er dingen om mij heen veranderen of onduidelijk zijn", vertelt ze. 

HR-HAN-Arnhm-5074.jpg, vlag, Arnhem, branding, signing, vlaggenmast, witte vlag, wolkenlucht

kansen genoeg

Kansen om zich verder te ontwikkelen ziet Janne genoeg. Zo wil ze binnen haar docentschap beter worden in het overdragen van de geschiedenislesstof en graag nog gaan reizen, zodat ze haar kennis kan verbreden vanuit ervaringen.  Al met al ziet Janne het begrip groei als verandering; stappen durven zetten om doelen waar te maken, maar ook het vermogen hebben om te accepteren wanneer dingen anders lopen dan gepland. Als toekomstige docent wil Janne dit ook graag aan haar leerlingen meegeven. Lekker in je vel zitten en stevig in je schoenen staan is daarvoor belangrijk. Met een open houding hoopt ze leerlingen het vertrouwen te bieden om naar haar toe te stappen wanneer zij ergens in dit proces vastlopen.  

 

*Dit artikel is geschreven door Nynke Hengelmolen van STUD, het magazine voor en door studenten van de lerarenopleiding Nederlands.