Veel talent tijdens Open Up Your Talent

En de winnaar is… De studenten staan gespannen te kijken naar Maike Salakory, van anotherconcepts.nl én vandaag ook jurylid van de Design Award van Open Up Your Talent. “We hebben het echt heel moeilijk gehad vandaag, we hebben zoveel mooie projecten gezien en naar zoveel mooie verhalen geluisterd…”, en zo praat Maike langzaamaan naar het moment suprême; de prijsuitreiking van de Design Award.

Winnaars IOT project Open Up Your Talent zomereditie

Eerder deze dag showden 36 projectgroepen van de opleidingen HBO-ICT en Communication and Multimedia Design tijdens Open Up Your Talent trots hun werk: een project waar ze het afgelopen half jaar hard aan hebben gewerkt. Juryleden van de HAN en het bedrijfsleven beoordelen de projecten aan de hand van vastgestelde beoordelingscriteria. Er zijn drie awards te winnen: Design Award, Technology Award en Toegankelijkheid Award. Ook is er per categorie een aanmoedigingsprijs te vergeven. Afhankelijk van het type project maakt de studentengroep kans op één of meerdere awards. De winnaar gaat er vandoor met een digitaal geprinte award uit ons eigen Fablab, een cheque en een geldprijs in cadeaubonnen.

Zo de markt op

De juryleden van de Design Award (Maike Salakory (anotherconcepts.nl), Renee Snelting (Alliander) en Ruben Wiltink (docent CMD HAN)) staan geïnteresseerd te luisteren naar het verhaal van Cynthia Mercereau. Zij volgt de minor Digital Media Productions en presenteert tijdens Open Up Your Talent haar project Echo’s Tijdbrieven. “Met Echo's Tijdbrieven schrijf je heen en weer naar je toekomstige zelf. Zo houd je op een leuke en makkelijker manier je persoonlijke groei bij”, legt Cynthia uit over haar project. “Heb je ook gekeken of het design past bij de doelgroep?”, vraagt jurylid Maike. Cynthia: “Ja, het is heel eenvoudig gehouden want elke maand komt er een ander thema.” Student Nikki onderbreekt de juryleden. Zij houdt voor de juryleden de tijd bij. Elk project die in aanmerking komt voor een bepaalde award krijgt hetzelfde aantal minuten om te pitchen. Voor Echo’s Tijdbrieven zit de tijd er alweer op. “Het ziet er echt heel goed uit. Het kan zo markt op”, besluit Renee nog snel voordat ze verder lopen.

Alles op een rij

Ook de juryleden van de Technology Award (René Snijders (Alliander) en Marco van der Linden (groothandel Rensa) stellen scherpe vragen aan de projectgroepen. “Welke technieken hebben jullie gebruikt?”, vraagt Marco. Gyro is een high speed game op een hoverboard waarin het doel is om de beste pakketbezorger (gyro) te worden op een buitenaardse planeet. De speler wordt geconfronteerd met verschillende uitdagingen. “We hadden echt een gevarieerd team waarmee we dit hebben gemaakt”, vertelt Aron Maijen, student HBO-ICT. De juryleden en de studenten delen de nodige informatie met elkaar. Op het scherm verschijnt ondertussen een animatie van een blauw meisje. “Hmmm…I could used to this place”, zegt ze terwijl ze erbij gaat liggen. Zo moeten de juryleden zich ook af en toe voelen. In een korte periode horen en zien ze zoveel interessants dat er echt even tijd nodig is om alles op een rij te zetten. De juryleden van de Toegankelijkheid Award (Veron Wormeester (Accessibility) en Vera Lange (docent CMD HAN)) hebben zich ondertussen al teruggetrokken voor het juryberaad.

En de winnaar is…

Wouter Sluis-Thiescheffer, lector bij de HAN, heeft zijn laatste woorden van zijn collegetour over generatieve AI in de creatieve sector gezegd. Nog een applaus en zijn bezoekers verlaten de collegezaal en voegen zich bij de studenten, bezoekers en juryleden die al staan te wachten op de prijsuitreiking. “Ik heb weer heel veel mooie projecten gezien. Voor jullie als juryleden moet het ook niet makkelijk zijn geweest. Als eerste nodig ik de juryleden van de Design Award uit om naar voren te komen”, zo trapt Astrid Hoge, directeur van de academie IT en Mediadesign, af. “Naast de winnaars willen we nog aantal andere projecten in het zonnetje zetten. Zo is het project van Dennis Feikema echt een uniek concept”, vertelt jurylid Renee. En zo komen er nog een aantal andere projecten aan bod. “De winnaar van de aanmoedigingsprijs heeft zich echt verdiept in de doelgroep die ver buiten zichzelf ligt. En de prijs is gewonnen door de projectgroep… Alex”, zegt jurylid Ruben. En dan eindelijk is het zover…wie wint dit jaar de Design Award van Open Up Your Talent? Aan jurylid Maike de eer: “En de winnaar is… Missie Prikkelbestendig! Het project tikte echt alle boxen aan!” Een blij verraste Ida Veldhuijzen van Zanten neemt met een grote glimlach op haar gezicht de award in ontvangst. En daar bleef het niet bij. Beide groepen wonnen ook de aanmoedigingsprijs en de award van de Toegankelijkheid Award.

Bij de Technology Award won IOT Project de aanmoedigingsprijs en Voor een prikkie de Technology Award.

Winnaar project Missie Prikkelbestendig Open Up Your Talent