HAN start opleiding Ad Sociaal Financiële Dienstverlening per september 2024

HAN University of Applied Sciences kondigt met trots aan dat de duale en de voltijdvariant van de associate degree (Ad) opleiding Sociaal Financiële Dienstverlening officieel zijn goedgekeurd door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW). Voor de HAN, de toekomstige studenten en het werkveld markeert deze erkenning een belangrijke mijlpaal.

Studenten van de master pedagogiek volgen een les op de groenewoudseweg

De Ad Sociaal Financiële Dienstverlening komt tegemoet aan de groeiende vraag naar professionals die kunnen helpen bij het oplossen van financiële problemen en het bieden van ondersteuning aan mensen in een financieel kwetsbare positie. De urgentie werd vorige week onderstreept door het Interdepartementale Beleidsonderzoek (IBO) naar problematische schulden. Het kersverse rapport stelt dat er wezenlijke aanpassingen nodig zijn om te zorgen dat minder mensen door schulden in de problemen komen. Daar is een belangrijke rol weggelegd voor Sociaal Financieel Dienstverleners. Deze nieuwe opleiding in Nijmegen is ontworpen in samenspraak met maatschappelijke organisaties en gemeenten.

Leren en werken gaat hand in hand

De tweejarige opleiding richt zich op het opleiden van deskundigen die in staat zijn om op een mensgerichte manier financiële ondersteuning te bieden. Studenten zullen kennis opdoen over bijvoorbeeld schulddienstverlening, budgetcoaching, stress-sensitieve communicatie en samenwerken. Daarnaast zal er veel aandacht zijn voor maatschappelijke, culturele en persoonlijke omstandigheden die invloed hebben op de situatie van de cliënten. "Bij de duale opleiding gaat werken en leren hand in hand. Onze afgestudeerden staan straks klaar om een positieve impact te maken op het leven van mensen die financiële ondersteuning nodig hebben" aldus Ellen Schuurman, projectleider bij de HAN.

Kansen op de arbeidsmarkt

De goedkeuring door het Ministerie van OCW bevestigt dat de opleiding voldoet aan de hoge kwaliteitseisen en normen die gesteld worden aan het hoger onderwijs in Nederland. De afgestudeerde hbo-professionals van de Ad Sociaal Financiële Dienstverlening ontvangen een officieel erkend diploma dat hun kansen op de arbeidsmarkt in het Sociaal Financiële Domein (Sfd) aanzienlijk vergroot. Door een continue nauwe samenwerking met mensen met ervaringskennis en sociaal-financiële professionals in de regio van de HAN zorgen we ervoor dat het curriculum blijft aansluiten op de behoeften in het werkveld.

Inschrijving en start

Studenten kunnen zich per direct aanmelden voor de duale variant van de Ad Sociaal Financiële Dienstverlening. De aanmelding verloopt op dit moment via de mail. Wil je je aanmelden of heb je interesse, stuur dan een bericht met ‘Aanmelding/Interesse’ en je contactgegevens naar Ad-SFD@han.nl. Na je aanmelding ontvang je via de mail bericht over de procedure voor het inschrijven via Studielink.

De voltijd-variant van de opleiding start in september 2025.

Voor meer informatie over de opleiding en hoe je je kunt inschrijven, bezoek de webpagina van de opleiding of neem contact op met de afdeling Studentenzaken.

Contactinformatie

Voor vragen en meer informatie: Team Ad-SFD E-mail: ad-sfd@han.nl
Projectleider: Ellen Schuurman via ad-sfd@han.nl
Marketing & Communicatie: Sandra Hogeling (sandra.hogeling@han.nl