Met komst Microlino zet de HAN verder in op duurzame mobiliteit

De mobiliteitstransitie is in volle gang, met steeds strengere maatregelen om de mobiliteit in de stad te beperken. Tegelijkertijd worden auto's steeds groter en zwaarder. Daarom zet de HAN University of Applied Sciences zich in voor slimme en schone mobiliteit. Een van de maatschappelijke onderwerpen daarin is duurzame logistiek. Hoe wordt hier onderzoek naar verricht?

De Microlino is afgeleverd en is een van de microcars van de HAN. De Microlino wordt ingezet voor onderzoek door het LEV Kenniscentrum in samenwerking met Health City Lab. Beide zijn onderdeel van respectievelijk Lectoraat Automotive Research en Lectoraat Logistiek en Allianties van de HAN.

Ideale oplossing voor stedelijke logistiek?

Via een gloednieuwe Microlino van Fiat wordt de logistieke inzet van elektrische microcars als innovatief en duurzaam vervoersmiddel onderzocht.  Marco Wolf, projectmanager Health City Lab, verbonden aan het Lectoraat Logistiek & Allianties van de HAN werkt samen met Pieter Dekker, projectmanager bij het LEV Kenniscentrum, onderdeel van het Lectoraat HAN Automotive Research, om de potentie van microcars te bestuderen voor het stedelijk logistieke proces van de toekomst.

Pieter Dekker is heel verheugd. "Ik vind het fantastisch, het werkt heel goed. Dit soort microcars zijn voor het stadsvervoer echt de toekomst en dit is de eerste stap. En je kunt met gemak 3 kratjes bier vervoeren in deze Microlino!"

Ook Marco Wolf ziet potentieel. "De Microlino heeft een behoorlijke acceleratie, had ik niet verwacht. Bovendien is het een vriendelijk ogende blikvanger, want als je deze auto ergens parkeert gaan mensen misschien wel voor je klappen. Zo hoog schat ik de aaibaarheidsfactor in."

Onthulling komst Microlino naar de HAN

Elektrische auto met retrodesign

De Fiat Microlino is, na een Opel Rocks-e en een Carver Cargo, de derde LEV (Light Electric Vehicle) waarmee de HAN verschillende onderzoeken kan uitvoeren naar het gebruik, gedrag en de publieke reactie op deze nieuwe vorm van mobiliteit in de stedelijke omgeving.

De nieuwe Microlino is een kleine elektrische auto met een retrodesign, gebaseerd op de BMW Isetta uit 1955. De miniauto is op vrijdag 28 juni afgeleverd op de HAN Campus in Arnhem als onderzoeksonderwerp, door middel van een feestelijke sleuteloverdracht (zie video).

Met een lengte van 2,5 meter, breedte van 1,5 meter en gewicht van circa 500 kilogram verwachten onderzoekers dat de Microlino een ideale oplossing kan zijn voor stedelijke logistiek. De miniauto kan bijvoorbeeld worden ingezet voor het bezoeken van bedrijven, het uitvoeren van studentopdrachten in de stad en verschillende andere logistieke doeleinden.

Op feestelijke wijze is op 28 juni 2024 de Microlino afgeleverd bij de HAN in Arnhem. Deze microcar wordt gebruikt in het onderzoek van LEV Kenniscentrum en Health City Lab. Beide maken onderdeel uit van respectievelijk het Lectoraat HAN Automotive Research en Lectoraat Logistiek en Allianties van de HAN
De HAN is trots op de nieuwe Microlino die wordt ingezet voor micromobiliteit en stedelijke logistiek | Fotografie: Erik Rijpstra

Maak deel uit van ons onderzoek!

De lectoraten Logistiek & Allianties en HAN Automotive Research zullen de Microlino op 25 september ook laten zien op het Unboxing Logistics event en bezoekers vragen om zitting te nemen in deze minicar. Misschien kunnen ze dan hun gedachten laten gaan over logistieke toepassingen die het onderzoek verder kunnen helpen. Je bent van harte welkom om dit event te bezoeken, dus zet 25 september alvast in je agenda!

Bron en fotografie: HAN

Contactpersonen micromobiliteit en stedelijke logistiek