Onvergetelijk moment

Tijdens je middelbareschooltijd maak je van alles mee wat je onbewust toch je hele leven mee zult nemen. Zo ook Kaylee Gevers (22), van de opleiding Leraar Nederlands. Kaylee stelt zelf dat ze in haar studiejaren veel heeft mogen meemaken waar ze positief op terugblikt, maar er is één moment dat zij zelf nooit zal vergeten.

Fotoshoot op het Citadel 2024. De docente kijkt mee op het laptopscherm van een meisje in de klas.

hard tegen hard

Kaylee was kort te vinden op haar oude middelbare school waar zij heeft moeten invallen. Hier komt zij weer in contact met een oud-leraar die zij zich maar al te goed kan herinneren.

“Het mag vooraf wel benoemd worden dat ik op de middelbare school graag het laatste woord had. Dit heb ik gelukkig afgeleerd, maar dit bracht mij soms wel eens in lastige situaties. Zo had ik een Engels docent die altijd met mij de discussie aanging. Met haar botste ik dus supererg, omdat zij ook hard tegen mij in wist te gaan. Er was eens een situatie dat we les hadden in barakken en die desbetreffende docent daar de nooddeur openzette. Dit deed zij ook in de winter. Ik met mijn puberhoofd deed altijd gelijk de deur weer dicht. Op het moment dat zij dan vroeg wie de deur had dichtgedaan, stak ik mijn vinger op. ‘Het is -6 buiten en het is hier hartstikke koud.’ Hier ging zij vervolgens op in, waardoor het echt hard tegen hard kon gaan. Ik werd er echter nooit bij haar uitgestuurd, wat ik zelf altijd heel vreemd vond. Nu ik als stagiaire hierop terugkijk, kan ik mij alleen maar bedenken dat zij mij er toen echt uit had moeten sturen."

"Nu, 3 jaar later, heb ik op deze school een half jaar ingevallen en raakte ik weer met haar aan de praat na een langere tijd niet meer op die school te zijn geweest. We kletsten geregeld samen in de pauzes en zo merkte ik dat we heel goed konden levelen op werk- en privégebied. Toen kwam onze leerling-docentrelatie ter sprake en vroeg ik: ‘Waarom heb je me er eigenlijk nooit uitgestuurd?’ Waarop haar antwoord was: ‘Omdat ik in jou een kleine mij zag en dat daagde me op zulk soort momenten wel eens uit.’ Dat vond ik zo onvergetelijk om van haar te horen en stiekem vond ik dat heel leuk. Zo kon ik haar manier van handelen uiteindelijk best waarderen, en wie weet zie ik over een paar jaar een kleine Kaylee in mijn eigen klas rondlopen!”

Verhaal over Kaylee Gevers van STUD, laatstejaars student Leraar Nederlands

*Dit artikel is geschreven door Marco van den Born van STUD, het magazine voor en door studenten van de lerarenopleiding Nederlands.