Van solo naar samenwerken in het beroepsonderwijs
We moeten toekomstige professionals voorbereiden om te kunnen handelen in complexe situaties. Maar hoe? Door samenwerking. Het lectoraat Responsief Beroepsonderwijs doet onderzoek op dit thema en lector Wietske Kuijer deelt tips!
OCW Kennisfestival
Tijdens het 16e ‘OCW kennisfestival’ nam HAN-lector Wietske Kuijer Siebelink de aanwezigen mee over omgaan met complexiteit vanuit het perspectief van het Beroepsonderwijs. Toekomstig professionals komen immers steeds vaker in situaties waarin ze ‘niet weten’. Situaties waarin geen bewijs voorhanden is hoe iets werkt, of waarin tegenstrijdig bewijs is, als je het vraagstuk vanuit verschillende perspectieven bekijkt. Waarin we niet weten wat gevolgen zijn van de acties die we voorstellen. Wietske gaf de zaal enkele tips!
Tips van Wietske
Door te gaan samenwerken
Door samenwerking krijg je zicht op de complexiteit van het vraagstuk, leer je elkaars perspectieven, kennis en kunde kennen en kan je samen komen tot nieuwe werkwijzes, procedures en mogelijke oplossingsrichtingen. Dat kan gaan om samenwerken tussen onderwijs en praktijk, maar ook tussen lerenden van verschillende disciplinaire achtergronden, of samenwerken met eindgebruikers. Dit samenwerken vindt plaats op verschillende strategische niveaus.
Door te leren samenwerken
Samenwerken, helemaal wanneer we met mensen om tafel zitten die ècht andere perspectieven, kennis en kunde inbrengen, is op zichzelf ook complex. Het leren om elkaar te verstaan, en (h)erkennen van elkaars perspectief is nodig om deze perspectieven te kunnen combineren. Dat betekent dus ook bewust stilstaan bij het proces van samenwerken.
Om te leren van samenwerking
Tijdens het samenwerken kom je tot nieuwe inzichten, dat met elkaar expliciteren en beschouwen wat dit betekent voor de aanpak van het vraagstuk, alsook voor je eigen toekomstig handelen is belangrijk in zowel het leer- als innoveer proces.
transitie naar responsief beroepsonderwijs
Met deze boodschap gaf Wietske een kijkje in het handelen in het nu. Er zijn mooie voorbeelden in de brede waaier van het beroepsonderwijs waar dit al plaats vindt. Maar ook werd een perspectief voor de toekomst geschetst. ‘Want’ zegt Wietske, ‘voor de transitie naar Responsief Beroepsonderwijs, hebben we met elkaar ècht de beweging te maken van solo naar samen!’
Meer info
Het 16de ‘OCW Kennisfestival’ had als thema ‘Met de kennis van nu’. Beleidsmakers, onderzoekers en mensen uit het werkveld van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap kwamen samen om kennis te delen en van elkaar te leren. Meer weten over Responsief Beroepsonderwijs en waar het lectoraat van Wietske zich mee bezig houdt? Neem dan eens een kijkje.