Onderzoek HAN en VEXPAN naar binnenstedelijke fietsmobiliteit en problemen bij parkeren

Vanuit de samenwerking tussen HAN Automotive Research en VEXPAN hebben 4e-jaars Automotive studenten onderzoek gedaan naar de opkomende trends en de rol van de lichtste mobiliteit (fietsen en aanverwante vervoersmiddelen) in een binnenstedelijke omgeving.

sportkunde liggende foto studenten in fietsenstalling randy en carlijn 2022

De vraag waar de studenten Automotive voor stonden was om een beeld te schetsen van binnenstedelijke fietsmobiliteit in 2040 om te komen met oplossingen voor de dan geldende fietsparkeerproblematiek.

De onderzoeksfase is uitgevoerd door middel van scenario-ontwikkeling. Hierin zijn trends en trendclusters gewaardeerd op impact en onzekerheid. De meest dominante scenario's zijn uitgewerkt:

1. Voortdurende impact van de auto op de binnensteden of het grotendeels verdwijnen van automobiliteit;
  2. Het eigendom of juist het delen van fietsen, in haar vele verschijningsvormen.

Binnen het rapport zijn alle scenario’s voor een type stad doorgerekend met als resultante* de benodigde ruimte voor het parkeren van fietsen. Als de verschillende scenario’s bij elkaar geplaatst worden is een opmerkelijk verschil waarneembaar.

* Resultante is de wiskundige vectorsom van 2 of meer vectoren, die grafisch grootte en richting aangeven van krachten die tegelijkertijd op een lichaam of voorwerp werkzaam zijn.