Nieuw boek programmatisch toetsen
Wat is programmatisch toetsen? En wanneer is het wel of niet een geschikt middel om je visie op onderwijs te realiseren? HAN-lector Tamara van Schilt-Mol en HU-lector Liesbeth Baartman schreven er samen een nieuw boek over.
Programmatisch toetsen: een verdieping
Tamara is lector Eigentijds Beoordelen en Beslissen op de HAN, en daarnaast ook coördinator van het netwerk Toetsbekwaamheid h(b)o. Eerder schreef zij al met o.a. Liesbeth Baartman het eerste deel van het boek ‘Programmatisch toetsen’ waarin veel aandacht wordt besteed aan de ervaringen van hbo- en mbo-opleidingen die programmatisch toetsen (deels) hebben ingevoerd. Dit nieuwe verdiepende boek geeft (naast de handvatten uit het eerste boek) ook inhoudelijke kaders, praktische tips en voorbeelden geeft die helpend zijn als je als opleiding wel invulling wil geven aan programmatisch toetsen.
We zijn trots! Hopelijk bieden we opleidingen met dit boek handvatten om bewuste overwegingen te kunnen maken over de geschiktheid van het concept programmatisch toetsen.
De afgelopen jaren is er steeds meer aandacht voor het concept programmatisch toetsen. Het werken volgens de principes van programmatisch toetsen kan tot hele mooie resultaten leiden, maar het gaan werken met programmatisch toetsen is niet eenvoudig.
- Het vraagt om een wezenlijk andere kijk op de inzet van toetsing als onderdeel van het onderwijs.
- Het vergt een intensief en complex veranderkundig proces
- Het vereist dat er gewerkt wordt aan het realiseren van een echte leercultuur.
Meer info
Programmatisch toetsen: een verdieping, is te bestellen via Uitgeverij Boom.
Meer informatie over programmatisch toetsen vind je bij het Netwerk Toetsbekwaamheid
Het Lectoraat Eigentijds beoordelen en beslissen onderzoekt hoe toetsing en beoordeling bijdragen aan e kwaliteit van het onderwijs en ontwikkeling van leerlingen.