Armoede onder jongeren 12+ blijft vaak verborgen door schaamte

Hoe beïnvloedt armoede jongeren van 12 jaar en ouder, en waarom blijft dit vaak verborgen? Dit is de vraag die Social Work Euregio-student Luca en drie medestudenten onderzoeken in opdracht van het lectoraat Sociale Kwaliteit aan de HAN, binnen de onderwijseenheid Praktijkinnovatie Zorg en Welzijn (PZW).

Luca Jansma, student Social Work Euregio

Het project richt zich op jongeren van 12 jaar en ouder uit financieel kwetsbare gezinnen in de gemeente Lingewaard. Het onderzoek, dat plaatsvindt binnen de onderwijseenheid Praktijkinnovatie Zorg en Welzijn (PZW), sluit aan bij de Week van de Armoede.

Jongeren bij de Voedselbank

Luca’s motivatie om aan dit project deel te nemen, kwam voort uit persoonlijke ervaringen tijdens zijn stage op een school. "Op een dag zag ik twee leerlingen die ik kende bij de voedselbank. Dat kwam hard aan, omdat je niet altijd doorhebt dat jongeren in zulke situaties zitten. Dit onderwerp wordt vaak door schaamte verborgen gehouden," vertelt hij. Deze ervaring bracht Luca ertoe om zich in te zetten voor dit onderzoek, waarbij de studenten onderzoeken hoe armoede jongeren 12+ beïnvloedt in hun dagelijks leven, zowel op school als daarbuiten.

Interprofessioneel

De samenwerking in het project is interprofessioneel en omvat studenten van Social Work en Pedagogiek. De studenten worden hierbij begeleid door Janneke Lakerveld van het lectoraat Versterken van Sociale Kwaliteit. "We hebben wekelijkse overleggen om onze voortgang te bespreken en waar nodig bijsturing krijgen," legt Luca uit.

Luca: "We werken samen met straatcoaches, wijkmedewerkers en andere professionals. Dat biedt ons een breder perspectief op de problemen waar deze jongeren mee te maken hebben." Deze samenwerking heeft hem ook veel geleerd over het betrekken van de jongeren zelf bij het onderzoek. "We willen hun stem horen, niet alleen die van professionals," zegt hij.

Persoonlijke ontwikkeling

Naast het opdoen van inhoudelijke kennis, is persoonlijke ontwikkeling een belangrijk aspect binnen PZW. "Ik heb geleerd om beter te signaleren wanneer jongeren in armoede leven en weet nu beter hoe ik daar in de praktijk mee om kan gaan," vertelt Luca. Deze vaardigheden neemt hij mee naar zijn toekomstige baan die Luca aangeboden heeft gekregen op een school in Duitsland. Hij gaat er jongeren begeleiden in een combinatie van onderwijs en buitenschoolse opvang.

Luca ziet graag dat de aanbevelingen die uit het onderzoek voortkomen, door het lectoraat en andere instanties worden opgepakt. "Ons doel is om concrete oplossingen aan te dragen die jongeren kunnen helpen, bijvoorbeeld door betere samenwerking tussen organisaties of door het bespreekbaar maken van armoede op scholen."

Inzichten opdoen

“Een PZW-onderzoeksproject biedt je de kans om met andere disciplines samen te werken en nieuwe inzichten op te doen. Je groeit er persoonlijk en professioneel van, en je leert hoe je complexe problemen kunt aanpakken."

Week van de Armoede

Dit project laat in de Week tegen Armoede het belang van het bespreekbaar maken van armoede zien, vooral bij jongeren van 12 jaar en ouder, en de noodzaak om hen de ondersteuning te bieden die ze verdienen.