Armoede vraagt om samenwerken over grenzen heen

Armoede is actueler dan ooit. Dagelijks lezen we alarmerende berichten over armoede in Nederland. Hoe bestrijden we armoede? Dat doen we samen over beroepsgrenzen en domeinen heen. Tijdens de Week tegen Armoede van 14 t/m 18 oktober vragen we meer aandacht voor dit thema.

sfeerbeeld van de opening van de week tegen armoede. Mensen zitten op een stoel in een zaal met rode vloerbedekking. In het midden op de foto een podium met daarop Arjan Vliegenthart en Carinda Jansen

Samenwerken over grenzen heen

Vandaag start de Week tegen Armoede 2024. Met maar liefst 20 activiteiten, georganiseerd door verschillende organisaties en 7 academies, belooft het een drukke week te worden. Tijdens de opening licht Carinda Jansen, onderzoeker van het Lectoraat Versterken van Sociale Kwaliteit en de Werkplaats Sociaal Domein Arnhem en Nijmegen de week toe: “Armoede gaat ons allemaal aan. Daarom is het belangrijk om over domeinen heen samen te werken.”

Vraaggericht samenwerken

Lilian Beijer, leading lector zwaartepunt Sociaal, vertelt hoe de HAN met dit vraagstuk aan de slag is. “Er zijn veel gevolgen als je kijkt naar financiële bestaansonzekerheid. Er is bijvoorbeeld een verband tussen gezondheid en armoede. Daarom is vraaggericht samenwerken hierin belangrijk.”

Maatschappelijk probleem

Arjan Vliegenthart, directeur van Nibud, ziet ook het belang van het thema ‘Beyond borders’. “Om armoede aan te pakken, hebben we elkaar nodig. Een minimaal inkomen is noodzakelijk, maar niet voldoende.” Hij waardeert hoe mensen anders zijn gaan kijken naar bestaanszekerheid en armoede. “Eerst werd het vooral gezien als een gevolg van individuele fouten. Mede door corona en de energiecrisis zien mensen dat het je kan overkomen. Armoede is steeds meer een maatschappelijk probleem.”

Opening van de week tegen armoede, een zaal gevuld met stoelen en mensen. Op het podium leading lector Lilian Beijer
Lilian Beijer vertelt hoe de HAN met het vraagstuk armoede aan de slag is

Leer andere perspectieven kennen

“Er zijn tal van redenen waardoor mensen in armoede komen.” Cristel Busser, HAN-medewerker, heeft zelf in armoede geleefd en veel moeite gehad de juiste hulp te krijgen. “Het zou goed zijn als er 1 aanspreekpunt komt en niet allemaal hokjes die je niet weet te vinden.” Dat begint volgens haar al in het onderwijs. “Zorg dat je in het onderwijs weet hoe je samenwerkt over de eigen opleiding heen. Ook zodat je andere perspectieven leert kennen.” Daar is ervaringsdeskundige Elise Bron, (oud)-student Ad Ervaringsdeskundige in Zorg en Welzijn, het mee eens. Ook zij ziet vaak een kloof tussen de systeemwereld van organisaties en de leefwereld van mensen. “Ervaringsdeskundigen dienen als bruggenbouwers. Ze kijken door de bril van bijvoorbeeld cliënten, maar kunnen ook de systeemwereld vertalen naar de menselijke kant. Die verbinding is belangrijk.”

Wat is de Week tegen Armoede?

Jaarlijks organiseert de HAN de Week tegen Armoede om initiatieven vanuit meerdere academies, werkveld en disciplines een podium te geven. Aandacht voor armoede is belangrijk. Mensen in armoede, kampen vaak met achterliggende problemen zoals laaggeletterdheid, discriminatie of uitsluiting. Als HAN dragen we bij aan bewustwording. De aanpak van armoede vraagt om een gezamenlijke inspanning. Een inspanning op verschillende niveaus. Van economen en sociaal werkers tot leerkrachten en verloskundigen, sportcoaches, juristen en ondernemers, iedereen heeft hiermee te maken.

Doe jij mee aan de Week tegen Armoede?

Volg diverse workshops zoals Moneymaatje, een interactieve workshop waarin je leert hoe je met financiële zorgen ondersteunt. Of volg de actualiteitencollege van André Moerman (Schuldinfo) om je bij te spijkeren over regelgeving rond schulden. Of kies voor de college van Yuk-Sie Cheung en ervaringsdeskundige Bas Vissers (Bindkracht10) over het signaleren en bespreken van financiële zorgen. En tijdens het Symposium Beyond Borders: werk samen tegen armoede, luister je naar een keynote van straatarts Michelle Tongerloo en een panelgesprek met onder andere wethouder Mark Lauriks over de Experimentele schuldenaanpak in Arnhem. Het symposium zit al vol, dus aanmelden is niet meer mogelijk.

Meer weten?

week tegen armoede

Initiatiefnemers van de Week tegen Armoede 2024 zijn, de Werkplaats Sociaal Domein Arnhem en Nijmegen en de Academie Mens & Maatschappij. Voor vragen over deze bijeenkomst of het programma van de week, mail: communicatie.amm@han.nl.

Wil je jouw verhaal met ons delen? Ook dat kan door ons te mailen!

Beeld van de Week tegen Armoede met vork, stekker en huis als illustratie.