Exergaming biedt kansen bij aanpak maatschappelijke vraagstukken

Innovaties binnen esports inzetten om maatschappelijke vraagstukken aan te pakken, zoals obesitas of eenzaamheid. Toekomstmuziek? Laat je inspireren door de HAN Changemakers op INNOVATE 2024. “We kunnen bewegen toegankelijker, leuker en effectiever maken door technologie te gebruiken”.

Studenten spelen HADO
  • Slim
  • Schoon
  • Sociaal

Bertrik Berfelo is één van de HAN Changemakers, die bezoekers wil inspireren tijdens INNOVATE. Hij is projectleider Esports & Gaming en docent-onderzoeker bij de HAN. Onlangs werd hij verkozen tot Docent van het jaar. Zijn onderzoek gaat onder andere over de ontwikkelingen en mogelijke inzet van exergaming, een vorm van gaming gericht op het stimuleren en registreren van beweging. Bertrik vertelt: “De nieuwste ontwikkelingen bieden allerlei kansen, we kunnen exergaming inzetten om mensen gezonder en actiever te laten worden. Er zijn innovaties mogelijk, zoals de inzet van slimme apparatuur en het gebruik van data-analyse. Het is belangrijk dit te onderzoeken, omdat ze de manier waarop we sporten en bewegen fundamenteel veranderen.”

Gezond in beweging, door en met technologie

De slimme apparatuur registreert bijvoorbeeld bewegingen en geeft directe feedback. Ook zijn er workouts en spelvormen mogelijk, waarbij een technologie als Augmented Reality je hele beleving verandert. Een voorbeeld is het in Japan razend populaire HADO, een soort digitaal trefbal. Ook maakt technologie het mogelijk om trainingen en behandelplannen te personaliseren, op basis van data-analyse. Dat gebeurt nu al in het Esports-talentprogramma, opgezet op Olympisch Sportcentrum Papendal. “Door de koppeling met esports bereik je ook jongeren, die minder deelnemen aan andere sporten. We doen onderzoek om kennis over de effectiviteit en impact van esports en exergaming te krijgen. Zodat je tot goede interventies kunt komen, technologie kunt toepassen in het sport- en beweegaanbod en bijvoorbeeld in de gezondheidszorg. Dit soort innovaties maken sporten en bewegen toegankelijk voor een breed publiek, zoals mensen met een beperking of chronische aandoening”, legt Bertrik uit.

Portretfoto Bertrik Berfelo

Onderzoek met multidisciplinair karakter

Het onderzoek naar exergaming vindt plaats op het snijvlak van technologie en gezondheid. Dit maakt het vernieuwend, door vanuit meerdere invalshoeken te kijken krijgt het een multidisciplinair karakter. De uitkomsten zijn ook relevant voor het onderwijs binnen de HAN. Het helpt studenten zich voor te bereiden op de toekomst van de sport- en gamingindustrie en de gezondheidszorg. “Zij krijgen inzicht in de technologische en maatschappelijke implicaties van exergaming. Ze leren hoe deze kunnen bijdragen aan verhoogde motivatie en verbeterde fysieke gezondheid. Bovendien ontwikkelen ze praktische vaardigheden, door het ontwerpen en implementeren van interventies die exergaming integreren. Dit stelt ze in staat om effectieve en moderne oplossingen te bieden voor de uitdagingen in de sport- en beweegsector”, zegt Bertrik.

HADO spelen

Bijdragen aan aanpak maatschappelijke vraagstukken

Tijdens de HAN Changemakers sessie deelt hij de nieuwste inzichten en ontwikkelingen, dit doet hij samen met HAN-lector Wouter Sluis-Thiescheffer en Angelique Brinkman (OnePlanet Research Center). “Wij laten zien hoe sport en bewegen verandert door de kracht van technologie te gebruiken. Iets wat nodig is om in te spelen op ontwikkelingen, zoals individualisering en flexibilisering in de sport. Exergaming kun je inzetten bij de aanpak van maatschappelijke vraagstukken, zoals obesitas en eenzaamheid. Je kunt een actievere levensstijl bevorderen en bijvoorbeeld de sociale interactie en -cohesie stimuleren. Deze interessante bevindingen delen we graag met geïnteresseerde bezoekers. Of je nu in de sport werkt, in de gezondheidszorg, als beleidsmaker of als onderwijsprofessional: je bent welkom tijdens onze sessie.”

Portretfoto Wouter Sluijs-Thiescheffer

Ben jij erbij?

Reserveer dan nu je plek voor de HAN Changemakers sessie met Bertrik, Angelique en Wouter. Je bent welkom op vrijdag 18 oktober om 11.00 uur in de Van Beinumzaal in Musis Arnhem. Deelname is gratis, maar het is wel nodig je aan te melden via de site van Innovate. Je bent ook van harte welkom op de expositie tussen 9.30 uur en 17.00 uur. Ervaar zelf HADO (digitaal trefbal), dompel jezelf onder in een andere wereld met sport in VR, en ontdek de innovatieve workouts die mogelijk zijn met het Quell fitnessplatform. Laat je inspireren tijdens de Innovate Experience.

Smart Region

Samen Slim

De HAN focust met haar onderzoek en onderwijs op 3 zwaartepunten: Slim, Schoon en Sociaal. De missie van het zwaartepunt Slim - Smart Region is: samen grenzen verleggen met digitale technologie. Dat doen we door te werken aan de wendbaarheid van mensen, teams en organisaties. Zodat we optimaal van nieuwe technologie profiteren. Nieuwsgierig hoe de HAN zich hiervoor inzet?

Foto Samen Slim