HAN en gemeente Arnhem trappen door met City Deal om fietsen te promoten

De HAN zet samen met de gemeente Arnhem een belangrijke stap in het promoten van de fiets als duurzaam en gezond vervoermiddel. Het Fiets Kenniscentrum van de HAN, opgericht door Hans Schreuder, docentonderzoeker bij Industrieel Product Ontwerpen, organiseerde op 10 oktober (dag van de duurzaamheid) het eerste symposium over de centrale rol van de fiets in het bevorderen van duurzaamheid en het verbeteren van de volksgezondheid. Het ligt voor de hand dat fietsen gezond is, waarom dan toch dit symposium?

Fotomoment waarbij Nermina Kundić, Gerrit Averesch, Hans Schreuder en Monique Verhoef symbolisch een fietswiel vasthouden, daarmee is de ondersteuning van de City Deal bekrachtigd.

Fiets als schakel tussen duurzaamheid en gezondheid

Het symposium, met als thema 'De fiets als schakel tussen duurzaamheid en gezondheid', bracht (docent)onderzoekers, beleidsmakers en fietsliefhebbers samen om de nieuwste ontwikkelingen in fietsonderzoek en -infrastructuur te bespreken.

Belangrijke sprekers waren Marco Te Brömmelstroet, de bekende 'fietsprofessor' van de Universiteit van Amsterdam, en Monique Verhoef, projectmanager van de City Deal 'Fietsen voor Iedereen' (pdf).

Verhoef kreeg tijdens het symposium de handen op elkaar van alle aanwezigen, maar ook de actieve steun van de gemeente Arnhem (door Nermina Kundić, wethouder Mobiliteit) en het College van Bestuur van de HAN, vertegenwoordigd door Gerrit Averesch, directeur van de Academie HAN Engineering en Automotive. Symbolisch is een fietswiel vasthouden waarmee de ondersteuning van de City Deal werd bekrachtigd.

De City Deal heeft als doel om het fietsgebruik landelijk te verhogen, met name onder mensen die nu geen fiets bezitten of rijden. Door te investeren in fietsinfrastructuur en fietseducatie te bevorderen, wil het initiatief fietsen toegankelijker en aantrekkelijker maken voor mensen van alle leeftijden en achtergronden.

Monique Verhoef geeft een presentatie
Monique Verhoef wil dat iedereen kan fietsen

Voorrang aan voetgangers en fietsers

Wethouder Nermina Kundić gaf in haar bijdrage aan hoe Arnhem voorrang wil geven aan voetgangers en fietsers, door in te zetten op verbeterde fietspaden, veiligere wegen en meer fietsenstallingen. Via de City Deal richt de gemeente zich vooral tot kwetsbare inwoners die niet kunnen fietsen of geen fiets hebben.

Marith Dieker, onderzoeker Mobiliteitstransitie bij de HAN, ging in op de verschillende aspecten van de mobiliteitstransitie. Want hoewel fietsen gezonder is, wil dat niet zeggen dat een automobilist dan beter is te motiveren om te gaan fietsen.

Andere sprekers op het symposium waren Eline Lagendijk, Coördinator Duurzame Mobiliteit van de HAN en natuurlijk ook Hans Schreuder.

Innovatieve oplossingen voor fietsers

Tijdens zijn presentatie ging Schreuder nader in op de ontstaansgeschiedenis van het kenniscentrum, waarbij hij uiteraard zijn eigen roots, de fietstechniek, niet vergat. Als docent Industrieel Product Ontwerpen neemt hij zijn studenten mee in hun ontwikkeling tot reflectieve en maatschappelijk betrokken wereldburgers. Hierbij kan de fiets een belangrijke rol spelen. Zeker in Nederland.

“De fiets is niet alleen een vervoermiddel; het is een middel om de volksgezondheid te verbeteren en onze ecologische voetafdruk te verkleinen”, zei hij. “Door deskundigen uit verschillende vakgebieden samen te brengen, kunnen we innovatieve oplossingen ontwikkelen voor de uitdagingen waar fietsers vandaag de dag voor staan.”

Het symposium bood ook podium aan 3 HAN-projecten:

• Jan-Willem van Dijk van HAN Sport en Bewegen; hij sprak over gezondheidseffecten van elektrische fietsen
  • Ryan Janssen, student Fysiotherapie, met een presentatie over Fietsvalpreventie.nl
  • Bas Velings, student Industrieel Product Ontwerpen, die vertelde over Pedaling towards Sustainability

De belangrijkste punten van het symposium?

• De gezondheidsvoordelen van fietsen:
    Studies hebben aangetoond dat regelmatig fietsen het risico op hartziekten, beroertes en bepaalde soorten kanker kan verminderen.
  • De economische voordelen van fietsen:
    Fietsen kan verkeersopstoppingen, luchtvervuiling en kosten voor de gezondheidszorg verminderen.
  • De behoefte aan een fietsvriendelijke infrastructuur:
    Investeringen in veilige en handige fietsinfrastructuur zijn essentieel om meer mensen aan te moedigen om te fietsen.
  • Het belang van fietseducatie:
    Programma's die mensen leren hoe ze veilig en zelfverzekerd kunnen fietsen, kunnen helpen om het fietsgebruik te verhogen.

Nu Arnhem en andere Nederlandse steden ernaar streven om duurzamer en leefbaarder te worden, spelen het HAN Kenniscentrum Fiets en de City Deal 'Fietsen voor Iedereen' een belangrijke rol in het promoten van fietsen als een gezonde, duurzame en leuke manier om je te verplaatsen.

Hans Schreuder geeft zijn presentatie
Kopman Hans Schreuder rijdt voor het peloton uit

Meer weten?

Het Fiets Kenniscentrum, ondersteund door 10 van de 14 academies van de HAN en gefinancierd met Dijkgraafgelden voor stimulering van Hoger Onderwijs, fungeert als knooppunt voor fietsonderzoek, -onderwijs en -innovatie. Het werk van het centrum sluit nauw aan bij de doelstellingen van de City Deal, die streeft naar een fietsvriendelijke omgeving voor iedereen.

Voor meer informatie neem contact op met Hans Schreuder via mail: Hans.Schreuder@han.nl