Het oprechte verhaal van de ander: gesprek over waarden als startpunt

Ben jij nieuwsgierig naar het oprechte verhaal van de ander? Wat gebeurt er als niet je eigen waarden een ontwerp of beslissing sturen, maar je eerst de waarden van de betrokkenen ontdekt? Ervaar zelf tijdens INNOVATE 2024 de kracht van innovatieve tools en werk mee aan een uniek buurtverhaal.

Waarde van Welzijn gesprekskaarten
  • Slim
  • Schoon
  • Sociaal

Het gesprek over waarden voeren we niet iedere dag. Vaak gaan gesprekken over praktische zaken, over knelpunten of problemen waar een oplossing voor nodig is. Juist het teruggaan naar de basis en het oprechte verhaal van de ander horen, is volgens HAN-onderzoeker Annica Brummel belangrijk. “Als je naar de ander luistert en ontdekt welke waarden diegene heeft, helpt dit je verder. Je kunt als professional beter aansluiten bij de motivatie van mensen en er ontstaat meer eigenaarschap. Innovaties en vernieuwingen hebben regelmatig een technische, maakbare insteek. Eerst de betekenis van een vraag onderzoeken, dat is waardevol”, legt Annica uit.

Innovatieve tools brengen gesprek op gang

Dat innovaties ook in het sociaal domein te vinden zijn laten Annica en haar team graag zien tijdens INNOVATE. Samen met Robin Smits (ervaringsdeskundige) en Frank Los (verhelderaar) laat ze bezoekers de tools zien die ze ontwikkelden vanuit onderzoek: de Wijkwaardenkaart en de gesprekskaarten Waarde van Welzijn. Annica vertelt hierover: “De inzet van ervaringskennis is heel belangrijk. We voeren bij de HAN praktijkgericht onderzoek uit en zetten de tools in het hele land in. Er komen dan interessante zaken naar voren. Zo zagen we in een wijk in Arnhem dat verschillende buren een andere beleving hebben van bijvoorbeeld het geven van een feestje en geluid dat daarbij komt kijken. Of van de hoeveelheid contact die er is en de ervaren veiligheid in de buurt. En er bleek dan juist eenzelfde behoefte aan meer contact te zijn."

portretfoto Annica Brummel

"We laten in wijken mensen aan het woord over wat zij belangrijk vinden, ook benoemen ze waarom het wel of niet lukt om hun waarden te realiseren. Van al deze unieke verhalen maken we een collectief buurtverhaal, dat Frank visueel weergeeft in een praatplaat. Die is vervolgens het startpunt voor veranderingen, vanuit eigenaarschap van mensen zelf", vervolgt ze.

Ervaar het zelf: samen werken aan een buurtverhaal

Tijdens INNOVATE vertelt Annica graag over de praktijkvoorbeelden uit haar onderzoek en over de meerwaarde van de tools. Maar zelf ervaren wat de kaarten teweeg brengen is nog beter. Dit kan tijdens een interactieve sessie. “Het oprechte verhaal van de ander is belangrijk. Met behulp van de Wijkwaardenkaart werken we aan bewustwording en brengen we het gesprek op gang. Wat vind jij eigenlijk waardevol in je buurt? We geven voorbeelden en laten de aanwezigen ervaren hoe je met de kaarten werkt en hoe toegankelijk ze zijn.

Samen halen we de verhalen op en laten we zien dat het belangrijk is eerst terug te gaan naar de basis. Of je nu beleidsmaker, ontwerper, onderzoeker of groep 8 leerling bent: jouw perspectief is belangrijk. Je bent immers ook gewoon buurtbewoner, die een stem verdient. Iedereen die nieuwsgierig is naar de ander en open staat voor een actieve sessie, is van harte welkom. Samen maken we ter plekke een buurtverhaal, visueel gemaakt door Frank”, legt Annica uit.

Doorontwikkeling en internationale belangstelling

Op dit moment werkt Annica met haar team aan de doorontwikkeling van de tools. Denk hierbij aan het digitaliseren ervan, waarbij je kunt laten zien welke acties je inzet. Ze vertelt: “De gesprekskaarten zijn inmiddels toe aan een 2e druk. Er is ook internationale belangstelling, daarom is er inmiddels ook een Engelstalige versie van de kaarten beschikbaar. Onze tools zijn breed in te zetten en een praktisch hulpmiddel om bijvoorbeeld bij te dragen aan het verkleinen van sociaaleconomische gezondheidsverschillen, iets waar Robin en ik ons graag voor inzetten vanuit Fair Health.”

Portretfoto Robin Smits

Ben jij erbij?

Reserveer dan nu je plek voor de interactieve sessie met Annica, Robin en Frank. Je bent welkom op vrijdag 18 oktober om 9.30 uur in de Van Beinumzaal in Musis Arnhem. Deelname is gratis, maar het is wel nodig je alvast aan te melden via de site van INNOVATE. Je bent de rest van de dag (tot 17.00 uur) welkom bij de stand van Annica en het team op de expositie, laat je inspireren tijdens de INNOVATE Experience.

Fair Health

Samen Sociaal

De HAN focust met haar onderzoek en onderwijs op 3 zwaartepunten: Slim, Schoon en Sociaal. De missie van het zwaartepunt Sociaal - Fair Health is: samen sociaaleconomische gezondheidsverschillen verkleinen. Nieuwsgierig hoe de HAN zich hier voor inzet?

Fair Health - Sociaal