Hoe ontwikkel je een gedragen visie en ontwerpprincipes voor een flexibel curriculum? Een praktijkvoorbeeld.

Hoe zorg je voor een gedragen visie en bijpassende ontwerpprincipes die de basis voor een flexibel curriculum kunnen vormen? Roel Grol en Elvira Folmer van het associate lectoraat 'De leraar als ontwerper' van de HAN Academie Educatie delen hun kennis en ervaringen in een recent artikel in het Tijdschrift voor Lerarenopleiders.

Lerarenopleiding Geschiedenis staat tussen twee studenten in en legt hen iets uit, terwijl iedereen op de laptop voor zich kijkt.

Flexibilisering lerarenopleidingen

In oktober 2020 hebben het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), de Vereniging Hogescholen en Universiteiten van Nederland het Bestuursakkoord Flexibilisering lerarenopleidingen gesloten. Hiermee wordt beoogd om leraren meer flexibel en op maat op te leiden (Ministerie van OCW., 2020). Ook binnen de Academie Educatie van de HAN wordt toegewerkt naar het realiseren van flexibel onderwijs. Deze academie wil daartoe starten vanuit een gemeenschappeijke visie en ontwerpprincipes, maar hoe zorg daarvoor? Roel Grol en Elvira Folmer delen hun kennis met dit recent verschenen praktijkvoorbeeld in het Tijdschrift voor Lerarenopleiders

Ook binnen de lerarenopleidingen van de HAN wordt toegewerkt naar het realiseren van flexibel AD-, bachelor- en masteronderwijs, met als startpunt een gemeenschappelijke visie op en gemeenschappelijke ontwerpprincipes voor flexibel opleiden van leraren.''   

HAN Lerarenopleidingen als goed voorbeeld

Roel: ''Ook binnen de lerarenopleidingen van de HAN wordt toegewerkt naar het realiseren van flexibel AD-, bachelor- en masteronderwijs. Startpunt is een gemeenschappelijke visie op en gemeenschappelijke ontwerpprincipes voor flexibel opleiden van leraren.'' 

Documentanalyse en ontwikkeltraject

In dit praktijkvoorbeeld laten we zien hoe een traject om te komen tot een dergelijke visie en bijbehorende ontwerpprincipes eruit kan zien. In het voorbeeld wordt verslag gedaan van twee fasen in het traject; een documentanalyse van bestaande zelfevaluatierapportages van betrokken opleidingen, aangevuld met een ontwikkeltraject door een brede werkgroep onder leiding van twee procesbegeleiders met ruime ervaring ten aanzien van curriculumontwikkeling. 

De documentanalyse richtte zich op het identificeren van gemeenschappelijke kenmerken van opleidingen ten aanzien van hun visie op het opleiden van leraren, flexibel opleiden en de ontwerpprincipes die daarbij reeds gehanteerd worden. Deze vormden de basis voor een ontwikkeltraject, waarin een gemeenschappelijke visie en bijbehorende ontwerpprincipes tot stand zijn gekomen. De genomen processtappen worden in dit praktijkvoorbeeld stap voor stap beschreven. 

Door het delen van dit voorbeeld hopen we andere opleidingen te helpen met het inrichten van processen om tot een gedragen visie en het flexibiliseren van hun opleiding te komen.

Meer informatie of contact

Behoefte aan meer informatie of contact? Neem dan contact op met het associate lectoraat De leraar als ontwerper. We kijken graag met je mee!