LEV-expert Pieter Dekker: "Nederland loopt achter met regels voor elektrische steps en andere LEV's"
Het duurt te lang voordat elektrische steps en andere lichte elektrische voertuigen (LEV's) legaal op de Nederlandse wegen mogen rijden. Dat stelt Pieter Dekker van het HAN LEV Kenniscentrum. Terwijl veel Europese landen al volop experimenteren met deze duurzame vervoersmiddelen, blijft Nederland achter. Wat te doen?
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt al 6 jaar aan nieuwe regels voor LEV's, maar volgens Dekker is de voortgang te langzaam. “Het lijkt wel alsof het ministerie de razendsnelle ontwikkelingen in deze sector niet kan bijbenen”.
Verduurzaming en innovatie
De LEV-expert (verbonden aan het LEV Kenniscentrum van het Lectoraat HAN Automotive Research) benadrukt het belang van verduurzaming en innovatie in het verkeer. “We moeten af van de auto in de stad en meer ruimte maken voor lichte elektrische voertuigen. Denk aan e-bikes, elektrische steps, driewielers, elektrische scooters en micro-auto’s. Deze vormen de toekomst van stedelijk vervoer.”
Door de huidige regelgeving te versoepelen en duidelijkheid te scheppen over het gebruik van LEV’s, kan Nederland volgens Dekker een boost geven aan innovatie en duurzaamheid. “Als we samenwerken met de markt, kunnen we nieuwe, slimme oplossingen ontwikkelen voor de uitdagingen waar we voor staan.”
Veiligheid en infrastructuur
Hoewel Dekker enthousiast is over de toekomst van LEV’s, benadrukt hij ook het belang van veiligheid. “Er moeten duidelijke regels komen voor het gebruik van LEV’s, bijvoorbeeld over waar ze mogen rijden en of er een helm verplicht is. Daarnaast moet de infrastructuur aangepast worden om deze nieuwe vervoersmiddelen een plek te geven.”
De vraag waar LEV’s precies moeten rijden, is nog steeds een punt van discussie. “Fietspaden lijken een logische keuze, maar hoe gaan we om met de andere gebruikers van deze paden?”, vraagt Dekker zich af.
Wat nu?
Inmiddels zijn de veiligheidseisen voor de elektrische step vastgesteld, maar minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat heeft juist deze week het besluit over een kenteken weer uitgesteld. Dat heeft alles te maken met de onrust over fatbikes en dus ook over e-bikes.
Kortom: Nederland loopt achter met de ontwikkeling van regels voor lichte elektrische voertuigen. Om de doelstellingen op het gebied van verduurzaming en innovatie te halen, is het belangrijk dat er zo snel mogelijk duidelijkheid komt over het gebruik van LEV's.
Een lichtpuntje komt van Max Schalow en Chingiskhan Kazakhstan, internationale HAN-alumni uit Engeland en Kazakhstan die tijdens hun studie International Business aan de HAN een gezamenlijke visie ontwikkelden hoe mensen betaalbaar en milieuvriendelijk van A naar B kunnen reizen. De afgelopen jaren werkten ze in het geheim aan de eerste legale e-step van Nederland die aan nieuwe eisen voldoet! Zij verwachten nog dit jaar de definitieve goedkeuring van de RDW te krijgen.
Bronnen: Omroep Gelderland, Blog LegaalRijden
Fotografie: HAN
Meer weten?
Neem voor meer informatie contact op met Pieter Dekker via mail: Pieter.Dekker@han.nl