Nieuw onderzoeksvoertuig met in het oogspringende wrapping

Op woensdagmiddag 25 september is bij de HAN Academie Engineering en Automotive een nieuw onderzoeksvoertuig onthuld: een Volvo XC90 in een speciale wrapping, ontworpen door Stijn van Pruissen (oud-student Industrieel Product Ontwerpen). Het is de bedoeling dat de opvallende hybride auto met de nieuwste gadgets en snufjes breder wordt ingezet, dus niet alleen voor de opleiding HAN Automotive.

Kijkje in het Engineering Automotive Research Lab op de HAN in Arnhem. Op de voorgrond de nieuwe Volvo XC90. Op de achtergrond een elektrische truck, de Volvo FM Electric.

Meer inzicht in zelfsturende auto's

Het onderwijs en onderzoek is gericht om meer inzicht te krijgen in zelfsturende auto's. Hier kunnen onze hbo-studenten/ docentonderzoekers veel van leren. De academie werkt in dit project ook samen met ROC's.

Christiaan Krouwel, Manager Business & Retailer Partner Development bij Volvo Car Nederland, deed het welkomstwoord en vertelde dat Volvo trots is om samen te werken met een hbo-kennisinstelling als de HAN. De moderne auto is geschonken is door Volvo-dealer Henk Scholten in Arnhem en hij ziet dat door de speciale wrapping er wel een heel uniek onderzoeksvoertuig is onthuld. En hij vertelde dat langdurige samenwerking tussen Volvo (Henk Scholten) en HAN Automotive (vele personeelsleden zijn bij de HAN opgeleid) van groot belang is, zodat beide partijen blijvend van elkaar leren.

Namens de dealer gaf Martijn van Wamel, Manager Customer Service, aan dat hij al sinds zijn afstuderen bij de Automotive opleiding aan de HAN zo'n 20 jaar geleden al een goede samenwerking heeft opgebouwd met docentonderzoeker Koen Lau van de opleiding. Door de auto te schenken aan het onderzoek en onderwijs draagt Van Wamel een steentje bij aan het succes van de opleiding.

Brede inzet Volvo XC90 voor onderwijs en onderzoek

Coen van der Ree, tijdelijk een van de directeuren bij HAN Engineering en Automotive, is enthousiast. Bij de sleuteloverdracht aan Pascal Melchers van HAN AR-LABS en Abhishek Tomar van het HUBRIS-onderzoek, vertelde de directeur dat het onderwijs behoefte heeft aan moderne leermiddelen, waarvan de Volvo XC90 een bijzondere aanwinst is. 

Van der Ree verwacht dat de Volvo XC90 breed zal worden ingezet, dus niet alleen bij Automotive. "Zo kunnen studenten Industrieel Product Ontwerpen bijvoorbeeld werken aan verbeterde camera's in plaats van spiegels en kunnen studenten Embedded Systems werken aan verbetering van de digitale camera's naar het dashboard. Elektro-studenten kunnen bezig gaan met de techniek van de elektrische aandrijving. En de auto kan ook zorgen voor een nieuwe bewerking van de automarkt, iets waarmee studenten Technische Bedrijfskunde aan de slag mee kunnen gaan. Kortom: studenten leren van de auto, onderzoek leert met de auto, de auto staat open voor nieuwe ontwikkelingen."

Toch zal de nadruk in het begin vooral liggen op kansen voor de wereld van Autoomotive, denk aan:

  • Vermogenstestbank 4x4 Benzine, elektrisch en/of hybride: HAN-docent Quintin Pet gaat hiervoor practica ontwikkelen
  • Rijdend Sensoren Lab
  • Rijdend ADAS/ADS/DATA Lab
Kijkje in het Engineering Automotive Research Lab op de HAN in Arnhem. Op de voorgrond de nieuwe Volvo XC90. Op de achtergrond een elektrische truck, de Volvo FM Electric.
Kijkje in het Engineering Automotive Research Lab op de HAN in Arnhem. Op de voorgrond de nieuwe Volvo XC90. Op de achtergrond een elektrische truck, de Volvo FM Electric. Fotografie: Emile Velthuis

HUman-like Behaviour of Robotic In-vehicle Systems

Deze Volvo XC90 heeft eerder dienstgedaan als robotaxi in de testvloot van Uber, destijds een samenwerking tussen Volvo en Uber. Onderzoekers van het project HUBRIS (HUman-like Behaviour of Robotic In-vehicle Systems), waaraan Abhishek Tomar en Jan Benders van het Lectoraat HAN Automotive Research aan meewerken, gaan deze XC90 inzetten als rijsimulator. 

Tijdens de rijsimulatortests zullen testpersonen op een gesimuleerd deel van de A50 tussen Arnhem en Apeldoorn als passagier meerijden in het voertuig. Ze hebben hierbij en VR-bril op waarmee ze rond kunnen kijken in de verkeerssituatie. Sinds september 2024 is een onderzoeksteam van studenten en docenten op de maandagen en dinsdagen bezig met het toevoegen van ‘motion perception’ aan de rijsimulator van de auto. Ze gaan hiervoor de rechter voorstoel aanpassen.

In het project HUBRIS wordt het comfort en veiligheid van voertuigautomatisering ervaren, waarbij HUBRIS zicht richt op voertuigautomatisering met een ‘Human Counterpart’ die verbeterd anticiperend en reactief gedrag moet gaan vertonen. De VR-omgeving wordt in samenwerking met HSRW (Hochschule Rhein Waal) ontwikkeld op basis van CARLA.

Als bedrijf ook interesse in samenwerking?

Voor meer informatie over samenwerking met HAN Academie Engineering en Automotive of over het project HUBRIS, kun je een mail sturen aan onze PartnerDesk via partnerdesk.aea@han.nl