Studenten van vier onderwijsinstellingen maken samen impact in Lindenholt

De Challenge ‘Samen begint met ontmoeten’, die op vrijdag 11 oktober plaatsvond in de wijk Lindenholt, bracht 30 deelnemers samen om oplossingen te bedenken voor sociale uitdagingen in de wijk. Doel: in één dag een concrete oplossing bedenken op de vraag: “Hoe zorgen we ervoor dat bewoners van Lindenholt elkaar beter leren kennen en met elkaar in contact blijven?”

Challenge in Lindenholt in het kader van City Deal Kennis Maken Nijmegen.
  • Slim
  • Schoon
  • Sociaal

Unieke Challenge

De Challenge was uniek omdat studenten van maar liefst vier verschillende onderwijsinstellingen (Radboud Universiteit, HAN, ROC Nijmegen en Yuverta mbo) voor het eerst samen aan de slag gingen met wijkbewoners en professionals.

Persoonlijke verhalen

De dag startte met een fietstocht door de wijk, waarbij deelnemers verschillende ontmoetingslocaties bezochten en wijkbewoners hun persoonlijke verhalen deelden. Wijkbewoners in Lindenholt hebben te maken met verschillende uitdagingen zoals eenzaamheid, toenemende vergrijzing en gezondheidsproblemen. Zo hoorden de deelnemers een indringend verhaal van een wijkbewoner die eenzaamheid ervaart na de coronapandemie. Doordat wijkbewoners zelf hun verhaal deelden kregen deelnemers van de Challenge inzicht in de uitdagingen en de behoeften van de wijkbewoners.

Aan de slag

Na de lunch gingen de deelnemers in vier groepen aan de slag met de Design Thinking-methode om te komen tot concrete oplossingen. Er werden prototypes ontworpen voor oplossingen die verbinding en ontmoeting tussen wijkbewoners kunnen stimuleren. Alle deelnemers, student, professional of wijkbewoner, brachten inzichten en ervaringen mee die hielpen om te komen tot nieuwe, creatieve ideeën. In totaal werden vier concrete ideeën gepresenteerd in een pitch.

Meerzaam-koekjes

De groep studenten met het winnende idee ‘Meerzaam-koekjes’ om eenzaamheid tegen te gaan krijgt de kans om daadwerkelijk hun oplossing te implementeren in de wijk. De Meerzaam-koekjes worden deur aan deur uitgedeeld en bewoners worden uitgenodigd om koffie te komen drinken of om in een foodtruck mee te bakken aan de Meerzaam-koekjes. De gemeente Nijmegen heeft een faciliterende rol bij het uitwerken van dit idee en stelt 1000 euro ter beschikking. Het eigenaarschap ligt bij bewoners en professionals.

Challenge in Lindenholt in het kader van City Deal Kennis Maken Nijmegen.
Aan de slag met Design-thinking

Impact maken doe je samen

De Challenge ‘Samen begint met ontmoeten’ werd georganiseerd door City Deal Kennis Maken Nijmegen. De City Deal Kennis Maken Nijmegen is een samenwerking met de Radboud Universiteit, HAN, ROC Nijmegen, Yuverta mbo, Radboudumc en Gemeente Nijmegen. City Deal Kennis Maken is voor kennisinstellingen, bedrijven en maatschappelijke organisaties de kans om samen aan maatschappelijke opgaven in een stad te werken. In Lindenholt is een HAN Lab en Werkplaats aangesloten. De HAN heeft zo'n 30 Labs en Werkplaatsen waar studenten, docenten, onderzoekers, professionals en burgers samenwerken aan projecten en onderzoeken uit de praktijk.