Van iets waardeloos iets waardevols maken: ook dat is innovatie

Hoe ziet de wereld van morgen eruit? Ontdek het op INNOVATE 2024, waar ideeën van de HAN Changemakers tot leven komen. Bekijk de duurzame halteborden, gemaakt van rijstvliescomposiet. En wist je dat je aardappels kunt verbouwen met behulp van ruimtetechnologie?

Haltebord Verschilmakerij
  • Slim
  • Schoon
  • Sociaal

Tijdens INNOVATE maak je kennis met de HAN Changemakers. Studenten, onderzoekers en docenten brengen hun meest baanbrekende innovaties tot leven. Samen werken zij aan een Slimme, Schone en Sociale toekomst. Op de pop-up expositie vind je onder andere De Verschilmakerij en Gravity Gardens. Beide met een interessante innovatie, die bijdraagt aan het verminderen van CO₂. Wat startte met een idee, kreeg handen en voeten. Nu is het tijd het te delen met de rest van de wereld.

Duurzaam haltebord speelt in op toekomst

Waarschijnlijk ken je ze: de halteborden bij bushaltes. Vervoerder Arriva kreeg opdracht de bestaande en afgeschreven borden te vervangen. Duurzaamheid was daarbij een belangrijke eis, het gebruik van fossiele grondstoffen een ‘no go’. De oude borden moesten daarnaast een nieuw leven krijgen. Een mooie uitdaging voor De Verschilmakerij, dat zich op het snijvlak van markt en overheid inzet voor de toekomst. En met succes: met het project Spelenderwijs = Lerenderwijs won de organisatie de Gelderse Circulaire Innovatieprijs 2024. Mark Hofman is Verschilmaker bij De Verschilmakerij. Hij vertelt over het project Duurzaam Haltebord: “We stelden Arriva voor om de nieuwe halteborden van rijsvliescomposiet te maken. Dit is een biobased en 100% circulair plaatmateriaal. Zo hoef je niet langer fossiele grondstoffen als staal en aluminium te gebruiken. De oude halteborden geven we een nieuw leven als ‘bijenhalte’, een voorziening voor bijen.”

Haltebord Verschilmakerij

Bijenhalte toont hoogwaardig hergebruik

Het ontwikkelen van de bijenhalte is volgens Mark een schoolvoorbeeld van hoogwaardig hergebruik. De originele functie en waarde van het product blijft zichtbaar, het 2e leven ervan is inspirerend. “We laten tijdens INNOVATE niet alleen het nieuwe, duurzame haltebord zien. Maar ook een zeer vergevorderd prototype van de 'bijenhalte'. We ontwikkelden hem samen met co-creatie partner Bee-Grateful, vanuit een inspirerend project van HAN-studenten. Circulair ontwerpen draagt bij aan overheidsdoelstellingen, je voegt waarde toe met zo min mogelijk aanpassingen én CO₂-uitstoot. Een prachtige en bruikbare transformatie is het, van iets waardeloos opnieuw iets waardevols maken”, legt Mark uit.

Ruimtetechnologie om aardappels te verbouwen

Nog zo’n interessante innovatie is te vinden bij Gravity Gardens. Een initiatief waarin experts vanuit de hele wereld samenwerken, vanuit diverse kennisgebieden en ondersteund door bedrijven. Tijdens INNOVATE delen zij hun innovatie, dankzij een ontworpen systeem nu zichtbaar voor iedere bezoeker die nieuwsgierig is. Paulino Valdes is CEO en 3e-jaars HAN-student. Hij vertelt over de innovatie Growing potatos with space technology. Paulino: “We ontwikkelden een nieuw systeem om gewassen verticaal mee te verbouwen. Ook als ze daar niet geschikt voor lijken, aardappels bijvoorbeeld. We willen met dit systeem een revolutie teweegbrengen in het energieverbruik in de landbouw. Meer bereiken met minder, dat is ons uitgangspunt. Tijdens INNOVATE laten we graag een klein systeem zien, ontwikkeld voor tests bij de European Space Agency. Zo hopen we andere mensen te inspireren: jouw idee kan ook uitgroeien naar een echte innovatie”.

Gravity Gardens

Ben jij erbij?

Kom op 18 oktober tussen 9.30 uur en 17.00 uur naar INNOVATE in Musis Arnhem! Laat je inspireren en ontdek hoe de wereld van morgen eruit ziet. De pop-up expositie bezoek je gratis en je hoeft je niet aan te melden. Laat je inspireren tijdens de Innovate Experience

Sustainable Energy & Environment

Samen schoon

De HAN focust met haar onderzoek en onderwijs op 3 zwaartepunten: Slim, Schoon en Sociaal. De missie van het zwaartepunt Schoon is: samen werken aan minder CO2. Nieuwsgierig hoe de HAN zich hier voor inzet?

SEE - Schoon