Duurzaam wegtransport

Karel Kural nieuwe associate lector: "Wij helpen de Nederlandse wegtransportsector klaar te zijn voor de toekomst"

portretfoto karel kural

Karel Kural is benoemd tot associate lector Enabling Technologies for Sustainable Road Transport bij het Lectoraat HAN Automotive Research. We vroegen Karel naar zijn nieuwe rol, zijn onderzoek en dat wat hem drijft.

Maatschappelijk belang onderzoek

“Wat mij drijft is de vaste overtuiging dat het onderzoek dat we doen echte impact heeft en een reële maatschappelijke behoefte aanpakt. Nederland is een van Europa's belangrijkste logistieke knooppunten, waar de nr. 1 haven van Europa, de haven van Rotterdam, een enorm volume aan goederen verwerkt. Van de 467 miljoen ton goederen die jaarlijks binnenkomt, verlaat iets meer dan een derde - wat overeenkomt met 6,5 miljoen opleggers - de haven op zware voertuigen. Dat zijn ongeveer 20.000 vrachtwagens met opleggers die elke dag de weg op gaan van Rotterdam naar het Europese binnenland.”

Zware voertuigen en uitstoot

“Opvallend is dat zware voertuigen verantwoordelijk zijn voor iets meer dan een derde van de uitstoot van de wegtransportsector, terwijl hun aantal ongeveer 50 keer kleiner is dan dat van personenauto's. Dit maakt de efficiëntie van elke vrachtwagen ongelooflijk belangrijk. Door de werking en duurzaamheid van elk voertuig te verbeteren,  verminderen we de uitstoot en maken we een significant in de transportsector.”

Samenwerking met onderwijs versterken

De afgelopen 10 jaar is er veel impactvol onderzoek gedaan, waarmee het wegtransport telkens een stukje duurzamer is gemaakt. Hoe Karel de toekomst ziet? “We blijven onderzoek uitvoeren om zo de Nederlandse wegtransportsector te helpen klaar te zijn voor de toekomst. Om slim, groen en winstgevend te zijn. Bovendien wil ik de samenwerking met het onderwijs versterken, door studenten direct te betrekken bij onze onderzoeksprojecten. Resultaten uit het onderzoek komen zo direct terug in het onderwijs, zodat onze studenten nog beter voorbereid zijn op de uitdagingen die zij in de beroepspraktijk gaan tegenkomen.”

We blijven onderzoek uitvoeren om zo de Nederlandse wegtransportsector te helpen klaar te zijn voor de toekomst.

Trots op ons actuele onderzoek

Als onderzoeker is Karel binnen zijn onderzoeksthema bij een aantal grote, impactvolle projecten betrokken. Hij noemt er een aantal: 

Samenwerkend autonoom vervoer op bedrijventerreinen (SAVED)
“In het SAVED-project richten we ons op het testen van CAT-technologieën (Connected and Automated Transport) voor zware voertuigen, voornamelijk in omgevingen zoals logistieke centra. Hier gebruiken we technieken als digitale twinning en co-simulatie met de geschaalde wereld. Een ander project op dit gebied, CAT4Yards genaamd, wil de kloof dichten tussen de verwachtingen van logistieke bedrijven en de mogelijkheden van Original Equipment Manufacturers (OEM's) als het gaat om CAT. Door deze twee perspectieven samen te brengen, geeft dit project inzicht in de vereiste inspanningen en vereisten en de bijbehorende impact van de implementatie van CAT op verschillende gebieden.

Zero Emission Fright Eco System (ZEFES)
ZEFES (Zero Emission Fright Eco System) is een Europees Horizon-project waarbij we een geavanceerd digitaal platform met meerdere domeinen ontwikkelen. Dit platform zal helpen bij de inzet en integratie van Zero-Emission Trucks in bestaande wagenparken die voornamelijk actief zijn in het langeafstandstransport (internationaal). De eindgebruiker kan via het platform eenvoudig simuleren/berekenen wat de impact wordt voor zijn specifieke logistieke missies en operaties als hij besluit om klassieke fossiele voertuigen te vervangen door batterij-elektrische of brandstofcel-elektrische voertuigen. Het mooie van dit project is dat alle modellen binnen het platform worden gevalideerd met echte gegevens. Een aanzienlijk deel van het project is gewijd aan uitgebreide tests in heel Europa, waaronder bijvoorbeeld Mega Watt Charging.“

CHANGE
“Een laatste project dat ik wil uitlichten is CHANGE. Binnen dit project wordt een geëlektrificeerde oplegger ontwikkeld, die kan rijden met een klassieke vrachtwagen op fossiele brandstof, maar de remenergie kan terugwinnen in batterijen. Deze remenergie kan en helpen bij het accelereren door gebruik te maken van geëlektrificeerde assen. Dit zal leiden tot een aanzienlijke vermindering van broeikasgassen. Interessant aspect van dit project is het gebruik van AI en Data Science voor de ontwikkeling van controllers en voorspellend onderhoud van belangrijke onderdelen zoals batterijen, waarbij we samenwerken met onze collega's van de Academie IT- en Mediadesign.”
 

Over Karel Kural

Karel heeft een achtergrond in werktuigbouwkunde, namelijk voertuigdynamica en controle. Sinds zijn start bij het Lectoraat HAN Automotive Research (nu 15 jaar geleden) voert hij onderzoek uit rond het thema duurzaam wegvervoer. Hij heeft in diverse nationale en internationale projecten gewerkt en de HAN in die jaren neergezet als stevige onderzoekspartner op het gebied van zware voertuigen. 

Aan de Technische Universiteit Eindhoven deed Karel zijn promotieonderzoek. Hierbij richtte hij zich op de inzet van langere en zwaardere voertuigen (LZV's) in Europa. Deze voertuigcombinaties, die langer zijn dan traditionele vrachtwagens met opleggers en voornamelijk zijn ontworpen voor snelwegen, bieden aanzienlijke voordelen. Ze kunnen de CO2-uitstoot met tientallen procenten verminderen en helpen het tekort aan professionele chauffeurs aan te pakken. Karel: “Destijds was dit geen populair onderwerp bij de Europese Commissie in Brussel vanwege zorgen over de impact op de modal split en de verkeersveiligheid. Het is goed om te zien dat het perspectief van de Europese Commissie sindsdien is veranderd en dat deze voertuigen nu op grote schaal worden toegepast op specifieke segmenten van het Europese wegennet, zoals ik toen al voor mij zag!”

Meer informatie en contact

Wil je meer weten over dit specifieke onderzoeksthema? 

Je kunt ook een kijkje nemen op YouTube HAN Automotive Research waar we een aantal interessante videos rond ons onderzoek delen.