Marith Dieker: "Ik ben ontzettend blij met de kans om als associate lector op het thema Mobility Transition nog meer impact te maken!"
Marith Dieker is benoemd tot associate lector Mobility Transition. Vanuit het Lectoraat HAN Automotive Research werkt ze samen met collega's, studenten en praktijkpartners aan een veelomvattend onderzoeksthema, namelijk de mobiliteitstransitie. Wat zijn haar plannen?
Kwalitatief onderzoeker
Marith is een zogenaamde ‘kwalitatief onderzoeker’. Dit betekent dat ze op basis van kwalitatieve onderzoeksmethoden bijdraagt aan de ontwikkeling van nieuwe technologieën. Kwalitatieve methoden zijn erop gericht om de subjectieve ervaringen, gedrag en ideeën van mensen te analyseren en begrijpen.
Marith: “Ik gebruik inzichten uit dit onderzoek om technologische innovaties meer verantwoord te ontwikkelen en meer passend te maken voor de praktische contexten waarin ze worden toegepast. Daarnaast ga ik met anderen op zoek naar manieren om op een duurzamere manier te ontwikkelen en geproduceren. Zo bouwen we uiteindelijk nieuwe sociaal-technologische systemen waar de wereld slimmer, schoner en socialer van wordt.”
Samenwerking draagt bij aan meer innovaties
In de rol van associate lector wil Marith zich inzetten voor meer verbinding tussen verschillende onderzoeksdisciplines en opleidingen binnen de Academie Engineering en Automotive en de HAN.
Marith: "Ik zie ontzettend veel kansen voor het koppelen van medewerkers, studenten en maatschappelijke (en dus per definitie sociaal-technologische) problemen. Ik ben ervan overtuigd dat meer samenwerking over domeinen heen zal bijdragen aan meer duurzame, doordachte en daarmee verantwoorde innovaties. Dit geldt wat mij betreft in de breedte, en met die houding en enthousiasme zal ik me inhoudelijk toedichten op vraagstukken in het personenmobiliteitsdomein: de mobiliteitstransitie."
Technologie vanuit sociaal-technologische blik
"Binnen de Academie Engineering en Automotive hoop ik daarnaast een beweging op gang te krijgen waarin we technologie vanuit een sociaal-technologische blik bekijken: welke interacties zijn er tussen de techniek en mensen? Welke beïnvloeding is gewenst, of juist niet? Hoe kunnen we een technologie zodanig doorontwikkelen dat we de meest positieve impact op mens en maatschappij maken? Allemaal vragen die professionals die verantwoord innoveren zich met grote regelmaat moeten stellen. Dit soort vragen wil ik graag vaker en luider stellen met collega’s en studenten."
Ik ben ontzettend blij met de kans om als associate lector op het thema Mobility Transition nog meer impact te maken!
Aanjager en hoofdonderzoeker
Op dit moment is Marith in een aantal projecten de hoofdonderzoeker. Daarnaast probeert ze een aantal dingen aan te jagen. Ze licht er 3 uit:
V2G-Quests
"V2G-Quests is een driejarig Europees project (vanuit het programma Driving Urban Transitions) waarin ik in de Utrechtse wijk Kanaleneiland onderzoek doe naar de mening van wijkbewoners over vehicle-to-grid technologie. We proberen in dit project te achterhalen of V2G als technologisch concept technisch mogelijk en zinvol is in deze wijk, en of het kan bijdragen aan het toegankelijker maken van duurzame elektrische mobiliteit voor de lokale bewoners. Hiervoor hebben we met een klein team in samenwerking met lokale projectpartners inmiddels zo’n 80 straatinterviews afgenomen en zijn we op dit moment groepsgesprekken aan het organiseren waarin we met een aantal inwoners op zoek gaan naar de belangrijkste kansen en barrières voor het gebruik van V2G."
LEVERAGE
"In het Raak-PRO project LEVERAGE onderzoeken we vanuit het LEV-Kenniscentrum (onderdeel van het Lectoraat HAN Automotive Research) samen met de Breda UAS en breed consortium de potentie van lichte elektrische voertuigen (LEV's). Dit jaar stond het nieuws vol van berichten over de fatbike en de emoties over die voertuigen liepen hier en daar hoog op. In LEVERAGE proberen we een sterke kennisbasis te ontwikkelen waarmee overheden en ondernemers op basis van actuele (praktijk)kennis kunnen nadenken over nieuw mobiliteitsbeleid en -diensten. Dit project is ontzettend interessant vanwege de publiek-private samenwerking binnen het consortium. Bovendien gebeurt er zowel in de markt als in het (lokale) beleid heel veel op het gebied van lichte elektrische mobiliteit. Het is erg leuk, en ook wel complex, om hier als kennisinstelling aan bij te dragen."
Manifest mobiliteitstransitie
"Ten slotte, werk ik nu iets meer dan een jaar samen met onderzoekers uit 3 andere HAN-lectoraten samen aan een initiatief om binnen de HAN meer samen te werken op het thema mobiliteitstransitie. Dat team heeft een tijdje geleden een manifest opgesteld en binnenkort publiceren we een bundel met verhalen en beschouwingen over de mobiliteit van studenten en medewerkers naar de campussen van de HAN in Arnhem en Nijmegen. Daarmee probeer ik ook lokaal bij te dragen aan een meer duurzaam en sociaal mobiliteitssysteem."
Verdieping in thema's en methodieken
Marith werkt sinds juni 2019 bij de HAN en is binnen het Lectoraat HAN Automotive Research doorgegroeid van junior onderzoeker tot associate lector. Marith: "Eén dag voordat ik bij de HAN begon, diende ik mijn proefschrift in aan de Universiteit Maastricht. Dat traject startte in 2014, maar ik woonde al sinds 2008 in Maastricht. Ik volgde daar mijn bachelor en master in een discipline genaamd ‘techniek- en maatschappijwetenschappen’. Hierbinnen heb ik mij kunnen verdiepen in (onder meer) innovatiewetenschappen, duurzaamheid, techniekgeschiedenis en ondernemerschapsstudies. In mijn promotieonderzoek ben ik mijn kennis en onderzoeksvaardigheden meer specifiek op het mobiliteitsdomein gaan richten en sinds ik bij de HAN werk staat dat domein echt centraal. Hoewel mijn werkveld nog steeds heel breed is en ik verschillende onderzoeksmethoden toepas, zie ik dus wel echt een verdieping in de thema’s en methodieken waar ik me toe verhoud. Ik ben ontzettend blij met de kans om hier als associate lector mee door te gaan en samen met anderen op dit thema nog meer impact te maken!"