Ambitieuze masterstudent bouwt toekomst in Intelligent Mobility

Roemeen Radu Firtat verhuisde in 2019 naar Nederland om een bacheloropleiding Automotive aan de HAN te volgen. Het was zijn eerste avontuur in het buitenland. Na het behalen van zijn bachelor besloot hij door te studeren. Hij koos voor de Master Engineering Systems, ook aan de HAN. Intelligent Mobility is zijn specialiteit, waarbij alles draait om het slimmer en autonomer maken van systemen. Hoe doet Radu dat?

Master Engineering Systems student Radu Firtat in de truck van V-tron. Foto: Gerard Burgers.

Radu Firtat (25) waagt de sprong van Roemenië naar Nederland vanwege de economische situatie in zijn thuisland. "De politieke en economische situatie in Roemenië zorgen voor een geringe kwaliteit van leven", verklaart hij. Radu zoekt naar een bestemming die voldoet aan zijn prioriteiten: een gastvrije, Engelstalige omgeving, een kwalitatief hoogwaardig onderwijssysteem en goede toegang tot gezondheidszorg. In combinatie met zijn passie voor auto’s en vrachtwagens blijkt Nederland de perfecte plek te zijn voor zijn ambities.

Intelligent Mobility

Als bachelorstudent Automotive aan de HAN Universitiy of Applied Sciences kiest Firtat de specialisatie Voertuigelektronica en -besturing. Na het behalen van zijn bachelor besluit hij door te studeren via de Master Engineering Systems aan de HAN. "De keuze was makkelijk", legt Radu uit. "Het programma is goed gestructureerd, met één jaar intensieve colleges en een half jaar voor de scriptie. Ik heb me gespecialiseerd in Intelligent Mobility, waarbij alles draait om het slimmer en autonomer maken van systemen."

Deze specialisatie richt zich op intelligente besturing, waarmee voertuigen met elkaar en hun omgeving kunnen communiceren. "Dit is echt de toekomst", zegt hij. "Er zijn zoveel interessante onderwerpen, zoals slimme besturingen en simulatiemodellering."

Ambitieuze Master Engineering Systems student bouwt aan de toekomst in Intelligent Mobility. Automotive student Radu Firtat in de truck van V-tron.
Master Engineering Systems student Radu Firtat in de truck van V-tron. Foto: Gerard Burgers

Een aanhangwagen die een truck duwt

Voor zijn scriptieproject werkt de masterstudent aan een innovatieve oplossing voor opleggers. "Normaalgesproken trekt een truck de aanhanger", verklaart Radu. "In mijn project is de aanhanger uitgerust met een elektrische motor, die de truck van achteren duwt. Mijn hoofddoel is om te bewijzen dat dit concept praktisch en effectief is."

"Deze wijze van transport biedt 2 belangrijke voordelen. Ten eerste bespaart je energie, doordat de truck gedeeltelijk wordt aangedreven door de elektrische as van de aanhanger. Ten tweede sluit het perfect aan bij de Green Deal van de Europese Unie en de duurzaamheidsdoelen. Dit is een milieuvriendelijkere oplossing voor het wegtransport."

Het is niet voor niets dat dit project perfect aansluit op Radu’s passie voor vrachtwagens én zijn interesse in het verbeteren van hun efficiëntie en duurzaamheid.

Ambitieuze Master Engineering Systems student bouwt aan de toekomst in Intelligent Mobility. Automotive student Radu Firtat in de truck van V-tron.
Master Engineering Systems student Radu Firtat. Foto: Gerard Burgers

Werken bij V-Tron

Studenten van aan de HAN doen praktijkervaring op tijdens hun stages bij bedrijven in Nederland en in het buitenland. Voor zijn scriptiestage werkt Radu bij V-Tron, een bedrijf dat zich richt op de ontwikkeling van innovatieve technologieën voor veiliger en duurzamer transport. "Het werk van V-Tron omvat geavanceerde rijhulpsystemen, afgekort ADAS, vehicle-to-everything-communicatie, dat noem je V2X en intelligente besturingssystemen voor elektrische mobiliteitsoplossingen", vertelt de Roemeense masterstudent.

Zijn project is onderdeel van het yDrive-initiatief, gericht op de ontwikkeling van een geëlektrificeerde oplegger met een gemotoriseerde as. "Mijn rol is het ontwerpen en implementeren van een Dynamic Energy Management Controller, kortweg DEMC, voor dit systeem. Deze controller integreert data van verschillende voertuig- en wegparameters om het energieverbruik te optimaliseren."

Werken aan een slimmere controller

V-Tron heeft al een basiscontroller ontwikkeld met beperkte functionaliteiten. "Mijn taak is om die te verbeteren door geavanceerde mogelijkheden toe te voegen, waarmee het systeem zijn omgeving beter begrijpt. De verbeterde controller draagt zo bij aan een efficiënter energiegebruik en soepelere en veiligere verkeersbewegingen in de praktijk."

Hij is enthousiast over zijn vorderingen: "Dit project geeft me de kans om mijn kennis van elektronica, besturingssystemen en transporttechnologieën toe te passen en bij te dragen aan innovatieve en duurzame oplossingen voor wegtransport. Ik hoop mijn onderzoek in februari 2025 af te ronden."

Roadtrip door Europa

Radu’s passie voor vrachtwagens begon al op jonge leeftijd. "Mijn beide grootvaders waren vrachtwagenchauffeur. Mijn vader trad in hun voetsporen, terwijl hij ook een automotivestudie volgde en automotive engineer is geworden’, vertelt hij. ‘Ik groeide op tussen de vrachtwagens en bracht de zomers door op de vrachtwagen met mijn vader."

Afgelopen zomer reisde de masterstudent door Europa met zijn vader, waarbij hij hielp in het transportbedrijf van de familie. Ze maakten roadtrips in een oudere Mercedes Actros 4 met meer dan 1,5 miljoen kilometer op de teller. "We reden door Roemenië, Hongarije, Slowakije, Tsjechië, Duitsland en de Benelux."

Ze bezochten in september de Mercedes-fabriek in Wörth am Rhein in Duitsland, waar zijn vader een splinternieuwe Mercedes ActrosL 2024 ophaalde. "Dit is de laatste truck, die mijn vader rijdt, voordat hij met pensioen gaat", zegt Radu. "Het was een bijzonder moment voor ons beiden!"

Eigen truckservicebedrijf

Na zijn studie wil Radu een carrière opbouwen in de automotive engineering en zijn passie voor vrachtwagens daarbij inzetten. "Na mijn scriptie wil ik als ingenieur werken en in de weekenden af en toe vrachtwagen blijven rijden."

De komende 5 jaar hoopt Radu genoeg te sparen om een huis in Nederland te kopen. Op de lange termijn is zijn ultieme droom het starten van een eigen truckservicebedrijf. "Ik wil me specialiseren in elektronica en besturingssystemen, omdat vrachtwagens steeds slimmer worden. Ik wil de transportsector helpen om zich aan te passen aan deze veranderingen. Dat zou voor mij de perfecte combinatie zijn van mijn vaardigheden en passie!"