Breed inzetbaar met en door de leergemeenschap
"Heb jij niet de verkeerde opleiding gekozen? Waarom een financiële opleiding terwijl zoveel affiniteit met zorg en ‘sociale dingen’ hebt?” , aldus de moeder van student Finance & Control Julian Vincent. “Nou, mam…”, dacht Julian, “Ik ga je het tegendeel bewijzen.”
Met medestudenten Constantijn Obbink en Lotte Bemelen (eveneens Finance & Control) zit Julian Vincent in een onderzoeksgroep van de leergemeenschap Futureproof Financial, het afstudeertraject van de financiële opleidingen van de HAN. Studenten krijgen in hun 4e jaar de keuze of ze willen afstuderen met een stage of in deze leergemeenschap. De leergemeenschap stimuleert studenten breed aan de slag te gaan met thema’s die de finance overstijgen. Zo zijn ze nu en in hun latere loopbaan breed inzetbaar.
Lotte, Constantijn en Julian hebben onderzoek gedaan naar voorzorgcirkels: groepen van circa 15 buurtbewoners die elkaar helpen met eenvoudige hulpvragen voordat de ‘echte’ zorg komt kijken. Het onderzoek voerden ze uit in opdracht van het Arnhemse wijkcentrum Bakermat, waarbij ze onderzochten in hoeverre het wijkcentrum kan helpen bij het initiëren en faciliteren van deze cirkels.
We interviewen Constantijn, Lotte en Julian over hun onderzoek.
Wat is een voorzorgcirkel?
“Een voorzorgcirkel is een lokaal netwerkje van buurtbewoners. Ze helpen elkaar bij eenvoudige dingen: boodschappen halen, ophalen van medicijnen of met een bewoner naar de huisarts gaan. Dat kan niet alleen helpen bij drukverlichting van de zorg, maar ook helpen om eenzaamheid tegen te gaan.”
Hoe slaagt zo’n cirkel?
“Vooral belangrijk is dat de buurtbewoners dichtbij elkaar leven. Een centraal aanspreekpunt binnen zo’n cirkel is ook essentieel. Een wijkcentrum als de Bakermat kan daarin een rol spelen, bijvoorbeeld door een ruimte te faciliteren en de dialoog tussen buurtbewoners te faciliteren.”
Hoe is jullie onderzoek opgebouwd?
“We hebben breed onderzoek gedaan. Zo hebben we financiële modellen toegepast, waaronder een stakeholderanalyse, het 7S-model en het zeswaardenmodel. Daarnaast hebben we in alle breedte interviews afgenomen bij kartrekkers van bestaande voorzorgcirkels, projectleiders en sociaal werkers. Bovendien hebben we een focusgroep van bewoners in de buurt bij Bakermat een aantal vragen gesteld met betrekking tot de behoeften aan en invulling van de voorzorgcirkel . Zo zijn we tot een brede samenstelling van kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksdata gekomen. Op basis daarvan hebben we het wijkcentrum advies gegeven hoe deze het beste bewoners kan helpen in het opzetten van een voorzorgcirkel. We enkele adviezen hebben geformuleerd.”
Hoe kijken jullie naar het vervolg?
“Dit onderzoek is breed toepasbaar! We hebben dit onderzoek zo opgebouwd, dat dit makkelijk generaliseerbaar is. Andere wijkcentra (in Arnhem) kunnen zodoende de data overnemen en zelf initiatief nemen in de oprichting van deze voorzorgcirkels. Met de resultaten van dit onderzoek hebben wijkcentra gelijk in kaart welke factoren bijdragen aan het succes van voorzorgcirkels. ”
Waarom besloten jullie voor de leergemeenschap te kiezen, in plaats van een reguliere stage?
- Lotte: “Ik vond het echt bijzonder dat de leergemeenschap gericht is op persoonlijke impact en ontwikkeling. Die thema’s spreken mij enorm aan!”
- Constantijn: Ik heb eerder de minor circulaire economie gevolgd. Dat heeft echt wat wakker in mij gemaakt. Thema’s als duurzaamheid ben ik daardoor nog belangrijker gaan vinden; de leergemeenschap was een logische vervolgstap. En de manier van samenwerken sprak mij enorm aan!”
- Julian: “Het sprak mij aan om een opdracht te doen die betrekking heeft tot het sociale domein. Bovendien vind ik de focus van de leergemeenschap op persoonlijke groei en samenwerking erg fijn..”