Projectmanagementsoftware: hoe pas je gamification toe?
Madhu studeert Technische Bedrijfskunde aan de HAN. Ze doet tijdens haar stage onderzoek naar gamification. "Dat is het toepassen van spelelementen in een niet-spel-context om zo mensen te motiveren en een beter resultaat te behalen."
Madhu van der Leest (22) is 3e-jaars student Technische Bedrijfskunde (TBK) aan de HAN. Ze loopt stage bij Masters in Process, een bedrijf dat projectmanagementsoftware ontwikkelt en verkoopt. "Mijn opdracht is om te onderzoeken hoe je gamification kunt toepassen in softwareprogramma’s", vertelt Madhu. "Het gaat om de introductie van spelelementen in een bedrijfsmatige omgeving. Met als doel om mensen of een team van mensen op een leuke manier te stimuleren en beter te laten presteren."
Duolingo en Kahoot
Om te beginnen heeft Madhu zich verdiept in wat gamification precies is. Ze leest vakliteratuur en kijkt hoe andere bedrijven met gamification omgaan. "Ik kende de term gamification niet, maar ik wist bij nader inzien wel wat het is. Spelelementen zie je overal terug. Denk aan de taal- en andere programma’s als Duolingo of aan de Kahoot-quizzen, waarmee je spelenderwijs dingen leert."
Enquête bij klanten
Gamification toepassen in projectmanagementsoftware is redelijk nieuw. De student heeft een enquête gehouden onder de klanten van Masters in Process, onder meer om te peilen of ze gamification kennen en of ze ervoor open staan om het toe te passen in hun bedrijfsprocessen. "De meeste klanten staan daar wel voor open", constateert Van der Leest. "Het kan mensen motiveren om hun doelen te halen als daar bijvoorbeeld een beloning aan gekoppeld is."
Technische Bedrijfskunde vind ik een leuke en goede opleiding. Je leert hoe technische bedrijven werken. Het optimaliseren van bedrijfsprocessen, bijvoorbeeld, vind ik heel interessant. De studie is heel breed, waardoor je veel kanten op kunt.
Functioneel ontwerp
Het team van Masters in Process is zelf ook aan de slag gegaan met gamification. "Het is een klein experiment om te kijken of het werkt", zegt Madhu met een glimlach. "We testen de KPI, de kritieke prestatie-indicator, door te meten hoeveel geplande taken mensen in één week daadwerkelijk afronden. Daarvoor heb ik een leaderboard gemaakt met de deelnemers waarop de stand is te zien. Met de behaalde scores zijn er extra beloningen te verdienen in de vorm van cadeaubonnen. Als alle geplande taken voor die week ook in diezelfde week afgerond worden, ontvangen de deelnemers zo’n bon."
Als het experiment goed verloopt, gaat Madhu samen met het team van softwareprogrammeurs een functioneel ontwerp maken voor de aanpassing van de software, waarmee de relaties van Masters in Process werken. "Ik bedenk het idee en de programmeur schrijft de codes en vertaalt het zo naar de software."
Opleiding Technische Bedrijfskunde
Op de havo kiest Madhu het profiel Natuur en Techniek, omdat ze goed is in bètavakken. "Mijn vader is wiskundeleraar geweest, dus het zit in de familie." Na de middelbare school wil ze ‘iets met techniek’ doen, maar ze weet niet goed wat. "Met mijn ouders ben ik naar de Open Dag op de HAN geweest, daar krijg je informatie over alle technische opleidingen. Technische Bedrijfskunde leek me wel wat, want in de loop van het 1e jaar ga je zelf een bedrijf opzetten en ervaar je hoe dat is. Dat leek me leuk om te ontdekken."
Risico-analyse doen
Dat gamification voordelen heeft, is voor Madhu duidelijk. "Het kan mensen motiveren binnen een bepaalde tijd hun doelen te halen." Ze gaat nog een risico-analyse doen naar de nadelen van deze manier van werken. "Mensen kunnen vals spelen door hun resultaten oneerlijk in te vullen. Of misschien zijn er nog andere risico’s, dat ga ik onderzoeken."
Madhu heeft tijdens haar stage tevens de Green Belt-training van Masters in Lean gedaan. Dit is ook een methode om bedrijfsprocessen te verbeteren.
Na het afronden van haar studie in het 4e jaar, gaat Madhu het liefst aan het werk. "Het lijkt me leuk om in de praktijk aan de slag te gaan met wat ik heb geleerd."
Bron: TechGelderland
Fotografie: Gerard Burgers