CMD-studenten ontwerpen digitale interactieve toepassingen om de druk op zorg te verlichten
Het is geen onbekend gegeven dat de zorg in de problemen zit. De zorgvraag stijgt door onder andere vergrijzing en het feit dat de instroom van zorgmedewerkers afneemt. In de toekomst leidt dit tot nog meer problemen. Er moet nú gezocht worden naar oplossingen.
De zorg moet anders georganiseerd worden. De HAN heeft een convenant getekend met Rijnstate en CWZ om samen na te denken over mogelijke oplossingen. De zorgopleidingen zijn hierbij betrokken maar ook de opleiding Communication & Multimedia Design (CMD). Verschillende cursussen van CMD denken mee in de zorg van de toekomst. Deze week presenteerden de studenten hun eindproducten.
Overzicht creëren
De klok tikt door. De verpleegkundige, in het filmpje gespeeld door 2e jaars CMD student Taìs, rent de benen onder haar lijf vandaan. Er moet nog zoveel gebeuren… Het filmpje is de introductie van het groepje De Ziekenboeg die voor opdrachtgevers Paul Rood en Bastiaan Ort, werkzaam bij Rijnstate en onderzoekers van de HAN, hun oplossing presenteren. De app die verpleegkundigen helpen bij het creëren van overzicht; met updates bij dienstwisselingen, de optie voor meldingen en notificaties, overzicht van de vitale functies van patiënten en een WhatsApp gerelateerde mogelijkheid om snel in contact te komen met collega’s.
Onderzoek
De studenten doken voor literatuuronderzoek in de boeken, interviewden verpleegkundigen over de huidige app die het ziekenhuis gebruikt en namen bestaande apps onder de loep. “Ook hebben we gekeken naar de toegankelijkheid. Hoe navigeren mensen? Hoe werken kleuren? En hoe kunnen we ervoor zorgen dat mensen zelf hun instellingen kunnen aanpassen?”, zo presenteert student Jorn.
Doorontwikkelen
De opdrachtgevers zijn onder de indruk. “Complimenten! Ik ben vooral erg enthousiast over hoe de vitale functies worden gepresenteerd,” zo reageert Bastiaan Ort. “Ik ben wel getriggerd door die dyslexie functie, kunnen jullie daar iets over vertellen?”, vraagt Paul Rood aan de studenten. De prototypes die de studenten vandaag laten zien zijn niet helemaal uitgewerkt. Zo ook deze functie niet. “Het idee is dat de dyslexie letters zichtbaar worden,” zo reageert student Noure. “Onze intentie is dat we jullie ideeën maar ook van de groepjes die na jullie gaan presenteren meenemen en gaan door ontwikkelen. Bedankt voor jullie inspanningen,” besluit Paul.
Patiëntenkamer van de toekomst
Eerder deze week was Paul samen met collega Lisette Tap aanwezig bij de presentaties van de patiëntenkamer van de toekomst. Studenten van cursus 6 van de opleiding CMD ontwikkelden in 8 weken een ervaring met digitale, interactieve applicaties in de fysieke ruimte. Zoals het gepersonaliseerde fotolijstje met de mogelijkheid om foto’s van familie en vrienden te ontvangen en de gevoelsboom waarbij inzichtelijk wordt hoe de patiënt zich de afgelopen dagen heeft gevoeld.
Herstelspel
En dan staat student Jente op, het herstelspel start. Over het scherm schieten witte cirkels en vierkanten heen en weer. “Het is de bedoeling dat de patiënt met beide handen de figuren aantikt. Zo beweegt de patiënt met heel haar lichaam wat het herstel dan weer bevordert,” legt student Collin uit. Maar er zijn ook alternatieven voor dit spel bedacht. Zoals het geheugenspel ‘ik ga op reis en ik neem mee…’ of een schilderprogramma in AR. “Voor patiënten die niet zo’n zin hebben in bewegen,” vult student Marijn aan. De opdrachtgevers lachen herkenbaar.
Sociaal, proces en zorg
Het ontwerp wordt goed ontvangen door de opdrachtgevers: “Jullie hebben veel aspecten gecombineerd; het sociale door de optie om foto’s toe te sturen in contact te blijven met het thuisfront, het procesmatige maar ook de zorgkant. Heel erg knap. Voor mijn gevoel zou dit volgend jaar zo maar eens in de patiëntenkamers te zien zijn,” reageert Lisette Tap.
Enthousiasme en nieuwsgierigheid
Ook de docenten reageren uiteraard op de eindpresentaties. Docent Ruben Wiltink is enthousiast: “Complimenten voor de techniek. Jullie schakelen met gemak van het ene naar het andere.” Er is zoveel enthousiasme en nieuwsgierigheid naar het ontwerp dat de opdrachtgevers nog meer veel meer vragen hebben. Die moeten ze nog even bewaren voor na de eindpresentaties, het volgende studentgroepje staat alweer klaar om ook hun idee te presenteren.