Studenten Werktuigbouwkunde bouwen hyperrealistische rijsimulator voor veiliger rijden
Een groep enthousiaste studenten HAN Werktuigbouwkunde heeft zich gestort op een ambitieus eigen aangedragen project: het ontwikkelen van een hyperrealistische rijsimulator. In samenwerking met het project HUBRIS vanuit het Lectoraat HAN Automotive Research werken ze aan een innovatieve oplossing om de veiligheid op de weg te verhogen.
Veiliger rijden met nieuwe algoritmes
HUBRIS staat voor HUman-like Behaviour of Robotic In-vehicle Systems. Dit project is een samenwerking om het gebruik van Automated Driving Systems (ADS) te bevorderen door de systemen meer mensachtige gedragingen te laten vertonen. Het huidige systeem van adaptieve cruise control schiet soms tekort, vooral wanneer andere weggebruikers onverwacht invoegen. De studenten en onderzoekers van HUBRIS zijn daarom bezig met het ontwikkelen van nieuwe algoritmes die dit probleem moeten oplossen. Om deze algoritmes te testen, bouwen ze een rijsimulator die zo realistisch mogelijk is.
Van gaming naar veiliger rijden
De Werktuigbouwkunde studenten, waaronder Lars en Milan met een passie voor gaming en VR (Virtual Reality), brengen een unieke expertise naar het project. Door hun ervaring met gaming hebben ze vernieuwende ideeën voor de simulator. Zo hebben ze een motion platform geïntegreerd dat zorgt voor realistische bewegingen van de stoel, en een speciaal kussen ontwikkeld dat de rijervaring nog verder verbetert.
Rijdend klaslokaal
De rijsimulator, gebaseerd op een oude Volvo, is bijna klaar voor gebruik. Met een VR-bril op kunnen deelnemers de nieuwe algoritmes ervaren en beoordelen. De auto is uitgerust met geavanceerde technologie, zoals een kantelbare en draaibare stoel, en software die is afkomstig uit de gamingwereld.
Samenwerking en toekomstvisie
Het project is een mooi voorbeeld van samenwerking tussen studenten, onderzoekers en bedrijven. HUBRIS betrekt graag studenten bij haar projecten, en de studenten zijn dan weer blij met de mogelijkheid om hun kennis in de praktijk te brengen.
In de toekomst willen de ontwikkelaars nog meer studenten aantrekken, vooral op het gebied van 3D-modellering. Ze dromen van een volledig virtuele wereld waarin de rijsimulator zich afspeelt, inclusief gedetailleerde omgevingen en voertuigen.
Testen en verder ontwikkelen
Op 27 februari staat de eerste test van de rijsimulator gepland. Daarna zullen er meer tests volgen met verschillende doelgroepen. De resultaten van deze tests zullen worden gebruikt om de algoritmes verder te verfijnen en de simulator te verbeteren.
Uiteindelijk is het doel om de rijsimulator in te zetten voor onderwijs en onderzoek van de HAN Academie Engineering en Automotive. Zo kunnen toekomstige ingenieurs en onderzoekers werken aan nieuwe technologieën voor veiliger en duurzamer vervoer.
Meer weten over dit project?
Neem dan contact op met Jan Benders via Jan.Benders@han.nl