VR onderdeel van Verpleegkunde-onderwijs
Bij de opleiding Verpleegkunde van de HAN maken 1e-jaarsstudenten sinds dit studiejaar gebruik van Virtual Reality (VR) om hun communicatievaardigheden te trainen. Dit innovatieve onderwijsconcept biedt studenten een veilige en interactieve manier om praktijkervaring op te doen.
Oefenen met een virtuele cliënt
In het vak communicatie zetten studenten na drie lessen gesprekstechnieken een VR-bril op om in gesprek te gaan met een virtuele cliënt. Dankzij de VR-toepassing VR Intake, ontwikkeld door Astrid Timman van iXperium Health, kunnen zij realistische intakegesprekken oefenen. De virtuele cliënt biedt meer mogelijkheden dan alleen oefenen met medestudenten, omdat het systeem direct feedback geeft via learning-analytics. Zo meet de VR-bril bijvoorbeeld of de student oogcontact maakt, de juiste gespreksprocedures volgt of met non-verbale signalen laat zien dat hij of zij actief luistert. Studenten leren ook omgaan met stiltes in een gesprek, een vaardigheid die in de praktijk vaak uitdagend is.
Zelfregie en directe feedback
De VR-game geeft studenten de regie over hun eigen leerproces. Ze kunnen zelf kiezen welke gesprekstechnieken ze willen verbeteren en kunnen hun voortgang bekijken via een persoonlijk dashboard. Door gericht te oefenen en meerdere rondes te spelen, werken ze doelgericht aan hun vaardigheden. Dit motiveert én biedt een veilige leeromgeving waarin fouten maken mag.
Toekomstgericht onderwijs
Met deze VR-toepassing zet de HAN in op toekomstgericht onderwijs. Studenten ervaren hoe technologie hen kan helpen bij het ontwikkelen van praktische vaardigheden die direct toepasbaar zijn in hun toekomstige werkveld. Innovatie die écht verschil maakt!
Bron: iXperium Health