Wie speelt welke rol in Samen Opleiden?

Leraren opleiden voor het primair onderwijs doet de HAN Pabo samen met opleidingsscholen; het werkveld. Om de student nóg beter te begeleiden, kruipen de opleidingsscholen en de Pabo steeds dichter tegen elkaar aan.

Mensen in overleg

Om de aansluiting tussen de opleiding en het werkveld te optimaliseren, heeft het kernteam Samen Opleiden weer een stap gezet. Voorheen zaten hier enkel mensen van de HAN Pabo in. Twee jaar geleden zijn daar 2 schoolopleiders bij aangesloten. Sinds kort is een extra stap gezet en is er vanuit íedere regio een schoolopleider als vertegenwoordiger aangesloten die meedenkt over bijvoorbeeld beleidszaken en stages.

Klankbordgroep

“Een mooie slag,” vindt programmamanager Samen Opleiden po en so, Nienke van der Wouw. “Het is natuurlijk best vreemd als we samen opleiden en daar het werkveld niet volledig bij betrekken. De vraag is wel hoe we dat doen in grote gezamenlijkheid, want met een té grote groep overleggen is minder efficiënt. We zijn aan het onderzoeken of het werkt om in een kleine groep voorstellen te doen aan een brede groep om te checken of een idee goed aansluit op de praktijk. Schoolopleiders zijn dan het klankbord en brengen vervolgens zaken de regio in.”

Gemeenschappelijke beeld

Schoolopleider in de regio Nijmegen bij schoolbestuur Leer en Floreer-LEF (voorheen Condor), Inge Rijnders, zit in een kernteam Samen Opleiden en merkt nu al de voordelen van de rol die ze heeft in het kernteam. “Sinds we samen overleggen, weten we veel beter welk gemeenschappelijk beeld we hebben van een startbekwame leerkracht. Waardevol om elkaar beter te leren kennen en te bespreken wat we mogen verwachten van een student in een bepaald studiejaar en wie het beste welke rol kan spelen in het samen opleiden.”

Portret Inge Rijnders

Breder kernteam

Nienke: “We weten inmiddels wat niet werkt en denken te weten wat wél bijdraagt aan het afleveren van een goede leerkracht. Samen zoeken we de juiste vorm om tempo te maken. We merken dat het bredere kernteam Samen Opleiden er nu in elk geval voor zorgt dat we beter aansluiten bij de diversiteit aan praktijken die we kennen zodat studenten de ultieme begeleiding krijgen.”

Op elkaar aansluiten

Coördinerend instituutopleider in de regio Tussen de Rivieren, Willemien Manders, zit met Inge in het kernteam Samen Opleiden en beaamt: “Als schoolopleiders en instituutopleiders beter van elkaar weten wat er op de HAN of de opleidingsschool gebeurt, kunnen we theorie en praktijk beter op elkaar aansluiten.”
Samenwerking tussen instituut en onderwijs zorgt voor een betere doorgaande lijn en een zachtere landing tijdens inductie. “We pakken het gedoseerd aan, zodat het behapbaar blijft voor mentoren. Voor hen is het begeleiden slechts een klein stukje van hun normjaartak.”
 

Willemien Manders achter een bureau

Professionalisering

De grote winst van hoe het kernteam Samen Opleiden nu is gevormd, is wat Nienke betreft dat de brede groep bijvoorbeeld de 2-jaarlijkse partnersoverstijgende professionaliseringsactiviteiten oppakken. “Voorheen gebeurde dat bij de Pabo die het afstemde met de schoolopleiders. Nu verzorgen de instituutopleiders dit, met als resultaat dat het beter aansluit bij de verschillende praktijken.” Dit levert nog betere opgeleide studenten op.
Willemien: “We leiden nu bijvoorbeeld samen mentoren op om ze beter in hun kracht te zetten en bieden coachingstrainingen aan voor mentoren. Alles om het voor de student zo prettig mogelijk te maken tijdens stages.”

Meer weten over Samen Opleiden

Voor iedereen die een rol speelt in het werkplekleren (studenten, docenten, schoolopleiders, instituutopleiders, schoolbesturen, mentoren, studiecoachen, etc.), is de website Samen Opleiden ontwikkeld.

Neem voor meer informatie over Samen Opleiden in het po en so contact op met Nienke van der Wouw.

Nienke van de Wouw in blauwe kleding