Efficiënte kennisdeling met behulp van data

Ik ben op zoek naar iemand die… Herkenbare vraag of niet? Het hebben van een warm netwerk is in veel grote organisatie het antwoord. Maar is dit netwerk het meest efficiënt en betrouwbaarst? In een wereld waar kennisdeling cruciaal is voor innovatie, biedt een nieuw kennisplatform medewerkers van de HAN een innovatieve manier om samen te werken. De komende twee jaar onderzoekt Marijn Siebel met een team van onderzoekers van de Academie IT en Mediadesign hoe je bestaande data en informatie binnen de organisatie zo efficiënt mogelijk op het juiste moment bij de juiste persoon krijgt.

De Technische Bedrijfskunde studenten Derk en Jort in overleg over een grafiek.

Eigen ervaring

De behoefte voor dit onderzoek is ontstaan uit eigen ervaring. Vier jaar geleden startte Marijn als onderzoeker bij de HAN. Hij ondervond zelf hoe belangrijk het is om warme contacten te hebben. “Het doel van een opdracht waaraan ik werkte was om interdisciplinair samen te werken maar vaak wisten veel collega’s niet van elkaar wat ze deden. Het gevolg is dat je hierdoor veel tijd kwijt bent met het aanleggen van warme netwerken om zo uiteindelijk bij de juiste persoon terecht te komen. Terwijl de complexiteit van hedendaagse maatschappelijke problemen, zoals bijvoorbeeld de energietransitie, schreeuwt om multidisciplinaire kennisdeling”, zo legt Marijn uit. 

“Alleen als je mensen kent bereik je wat. We leven in de 20ste eeuw, dit kan toch niet waar zijn?!” Het lectoraat Data & Knowledge Engineering, waar Marijn werkt, past inzichten uit onder andere data-, informatie- en taalwetenschap toe in het ontwerp van informatie- en kennissystemen (applicaties; platforms). “Iedereen heeft kennis en inzichten, het moet alleen nog bij elkaar gebracht worden”, zo reageert Marijn.

Onderzoeker Marijn Siebel van het Lectoraat Data & Knowledge Engineering in Klarendal voor het SCEPA project

Belangrijk onderzoek

Academiedirecteur Astrid Hoge ziet het belang van het onderzoek van Marijn: “Op de HAN zijn we stappen aan het zetten in het beter en transparanter delen van data. Data, of kennis, heb je als team of individu nodig om jouw werk beter te kunnen doen. Hoe fijn is het dan dat er een platform is waar je, door alle transparantie, een match kan vinden tussen beschikbare kennis van collega's en data en gevraagde kennis en gegevens. Om niet meer alleen afhankelijk te zijn wie je kent maar vooral waar je die kennis kan vinden en ophalen. Dat scheelt tijd, hoef je niet alles als individu uit te zoeken en maken we efficiënter gebruik van onze ervaring en kennis op de HAN."

Spin

Marijn vergelijkt het kennisplatform met een spin. Vanuit de vraag van een gebruiker gaat de spin op zoek naar relevante data en informatie in de bronsystemen van de HAN. Op die manier ben je sneller bij de juiste informatie in plaats van dat je het aan verschillende collega's moet gaan vragen.  
Met behulp van Dijkgraafgelden onderzoekt Marijn de mogelijkheden van een kennisplatform voor de onderzoekers van de HAN. Het onderzoek heeft al geleid tot een prototype waar informatie over beschikbaarheid en declarabiliteit van onderzoekers te vinden is. “We werken met Large Language Models (LLM) en daar wil je mee experimenteren. Om onderzoek te kunnen doen met deze innovatieve technologieën, is er experimenteerruimte nodig. Om deze ruimte te creëren, en niet tegen langdurige (bureaucratische) processen aan te lopen, wordt nauw samengewerkt met Informatiemanagement. Zo kan er onbelemmerd, maar veilig, innovatief onderzoek gedaan worden”, zegt Marijn enthousiast. 

Concreet houdt het onderzoek in: “We creëren overzicht, inzicht en verkleinen de afstand tussen mensen in plaats van dat ze uitgaan van warme contacten.”  

Met dit kennisplatform zet de HAN een grote stap richting een toekomst waarin kennisdeling en samenwerking centraal staan”

Meer casussen

Het onderzoek is nu gericht op onderzoek binnen de HAN. Dit is al omvangrijk genoeg. Maar er zijn nog veel meer casussen die vragen om een kennisplatform. Denk bijvoorbeeld aan relatiebeheer ‘wie heeft er binnen de HAN allemaal contact met bedrijf x en voor welke projecten’. “Als ik naar een bedrijf ga wil ik kunnen zeggen welke collega’s van de HAN ook contacten hebben met het bedrijf en waarvoor. In plaats van dat het bedrijf mij deze informatie geeft, dat voelt zo onprofessioneel”, zo licht Marijn toe. 

"Met dit kennisplatform zet de HAN een grote stap richting een toekomst waarin kennisdeling en samenwerking centraal staan”, aldus Marijn.

Meer informatie

Ben je geïnteresseerd in hoe dit kennisplatform jouw onderzoek kan ondersteunen? Neem contact op met Marijn Siebel voor meer informatie.