Frisstop: een pitstop voor de fiets

De Frisstop is een initiatief van de onderwijsinstellingen rondom Arnhem om fietsen te stimuleren. Een soort pitstop, maar dan voor de fiets. Bezoekers kunnen zich in korte tijd opfrissen. Is deze Frisstop effectief in het stimuleren van fietsen? Dat onderzochten 4 van onze studenten Bedrijfskunde.

oranje fietsen in fietsenrek

Younes, Thom, Rob en Berkkan zijn tweedejaars studenten Bedrijfskunde aan de HAN. Voor het vak Projectmanagement evalueerden ze de Frisstop, een opfrisplek met een spiegel, deodorant een haarborstel en gratis fruit. De HAN, Hogeschool Van Hall Larensteijn, Yuverta, Astrum, RijnIJssel, ArtEZ zijn de deelnemende onderwijsinstellingen.  “We hebben vanuit verschillende perspectieven gekeken of de Frisstop aanslaat”, geeft Thom aan. Younes: “We hebben een hoop deskresearch gedaan en een enquête afgenomen onder studenten van de scholen. Wat stimuleert mensen om te fietsen? Wat voor onderzoeken zijn hier al naar gedaan?”

Geen strategische locatie

Uit het onderzoek kwamen enkele verbeterpunten voor de Frisstop naar voren. Zo bleek uit de enquête dat het merendeel van de respondenten weinig van de Frisstop had meegekregen. Dit zou deels verklaard kunnen worden door de plek van de Frisstop; bij de fietsenstalling aan de achterkant van het gebouw. “In dit gedeelte van het terrein komen alleen fietsers. Hiermee bereik je dus alleen de mensen die het gewenste gedrag al vertonen, en niet de automobilisten en openbaar vervoergebruikers.”

Fietsen is gemakkelijk, gezond, goedkoop en groen

Als reden om de fiets te gebruiken gaven respondenten aan dat het gemakkelijk, gezond, kostenbesparend en milieuvriendelijk is. De respondenten bleken ook bereid te zijn om meer te gaan fietsen vanwege deze voordelen. Op deze antwoorden zou de Frisstop volgens de studenten beter kunnen inspelen. “Je zou bijvoorbeeld posts op social media of fysieke posters kunnen aanvullen met feitjes over de voordelen van social media.”

Gamificatie: beloning of prijsje

Ook voor de invulling van de Frisstop zelf hadden de studenten een advies. Meer interactieve elementen zoals gamificatie, storytelling en beloningssystemen zouden effectief kunnen zijn in het vergroten van de deelname. Berkkan: “Je zou studenten op een meer gamificatie stijl een beloning kunnen geven. Denk aan badges, punten en cadeautjes. Ik denk dat er vanuit fietsers veel animo is voor wat deo of een appel. Een mogelijk vervolg zou kunnen zijn dat je mensen die altijd op de fiets komen een soort beloning geeft. Of een klein prijsje.”

Duurzaamheid staat centraal

Wat vinden de student-onderzoekers zelf van de Frisstop? Berkkan: “Wij vinden de Frisstop een leuk en origineel idee om het fietsen te stimuleren. Duurzaamheid staat centraal.” De studenten zien veel mogelijkheden om de Frisstop verder uit te bereiden en het verbeteren. Younes: “Als mensen haast hebben, hebben ze ook geen tijd om zich op te frissen. De Frisstop zou heel snel moeten gaan, als een echte pitstop.”