Frisstop: een pitstop voor de fiets
De Frisstop is een initiatief van de onderwijsinstellingen rondom Arnhem om fietsen te stimuleren. Een soort pitstop, maar dan voor de fiets. Bezoekers kunnen zich in korte tijd opfrissen. Is deze Frisstop effectief in het stimuleren van fietsen? Dat onderzochten 4 van onze studenten Bedrijfskunde.
Younes, Thom, Rob en Berkkan zijn tweedejaars studenten Bedrijfskunde aan de HAN. Voor het vak Projectmanagement evalueerden ze de Frisstop, een opfrisplek met een spiegel, deodorant een haarborstel en gratis fruit. De HAN, Hogeschool Van Hall Larensteijn, Yuverta, Astrum, RijnIJssel, ArtEZ zijn de deelnemende onderwijsinstellingen. “We hebben vanuit verschillende perspectieven gekeken of de Frisstop aanslaat”, geeft Thom aan. Younes: “We hebben een hoop deskresearch gedaan en een enquête afgenomen onder studenten van de scholen. Wat stimuleert mensen om te fietsen? Wat voor onderzoeken zijn hier al naar gedaan?”
Geen strategische locatie
Uit het onderzoek kwamen enkele verbeterpunten voor de Frisstop naar voren. Zo bleek uit de enquête dat het merendeel van de respondenten weinig van de Frisstop had meegekregen. Dit zou deels verklaard kunnen worden door de plek van de Frisstop; bij de fietsenstalling aan de achterkant van het gebouw. “In dit gedeelte van het terrein komen alleen fietsers. Hiermee bereik je dus alleen de mensen die het gewenste gedrag al vertonen, en niet de automobilisten en openbaar vervoergebruikers.”
Opvallende posters en inspelen op trends
Het eindresultaat van het project is een evaluatie en een verbetervoorstel. In het voorstel besteden de studenten aandacht aan het vergroten van de zichtbaarheid van de Frisstop. Dit zou bijvoorbeeld kunnen door opvallende posters op te hangen, met een sterke boodschap in grote tekst en contrasterende kleuren. Op social media zouden de accounts van de Frisstop in kunnen spelen op trends en gebruik kunnen maken van hashtags, zodat de boodschap makkelijker vindbaar is. In al deze uitingen zou het doel van de campagne duidelijk naar voren moeten komen.
Fietsen is gemakkelijk, gezond, goedkoop en groen
Als reden om de fiets te gebruiken gaven respondenten aan dat het gemakkelijk, gezond, kostenbesparend en milieuvriendelijk is. De respondenten bleken ook bereid te zijn om meer te gaan fietsen vanwege deze voordelen. Op deze antwoorden zou de Frisstop volgens de studenten beter kunnen inspelen. “Je zou bijvoorbeeld posts op social media of fysieke posters kunnen aanvullen met feitjes over de voordelen van social media.”
Gamificatie: beloning of prijsje
Ook voor de invulling van de Frisstop zelf hadden de studenten een advies. Meer interactieve elementen zoals gamificatie, storytelling en beloningssystemen zouden effectief kunnen zijn in het vergroten van de deelname. Berkkan: “Je zou studenten op een meer gamificatie stijl een beloning kunnen geven. Denk aan badges, punten en cadeautjes. Ik denk dat er vanuit fietsers veel animo is voor wat deo of een appel. Een mogelijk vervolg zou kunnen zijn dat je mensen die altijd op de fiets komen een soort beloning geeft. Of een klein prijsje.”
Duurzaamheid staat centraal
Wat vinden de student-onderzoekers zelf van de Frisstop? Berkkan: “Wij vinden de Frisstop een leuk en origineel idee om het fietsen te stimuleren. Duurzaamheid staat centraal.” De studenten zien veel mogelijkheden om de Frisstop verder uit te bereiden en het verbeteren. Younes: “Als mensen haast hebben, hebben ze ook geen tijd om zich op te frissen. De Frisstop zou heel snel moeten gaan, als een echte pitstop.”