Gratis professionaliseringsaanbod ‘differentieren bij rekenen’

Wil je met jouw schoolteam beter differentiëren in rekenonderwijs? Grijp deze kans en doe mee aan het gratis professionaliseringsaanbod van het Lectoraat Eigentijds Beoordelen en Beslissen, in samenwerking met het NRO.

De lerares van de opleiding leraar basisonderwijs legt iets persoonlijk uit aan een leerling aan zijn tafel.

In schooljaar 2025/2026 bieden de HAN, de Hogeschool KPZ en de Universiteit Twente in het kader van een onafhankelijk onderzoek 14 scholen een gratis professionaliseringsaanbod 'differentiëren bij rekenen' aan. Het professionaliseringsaanbod bestaat uit vijf teambijeenkomsten, een training voor ib’ers/kc’ers, en coaching in de klas (ib/kc samen met de trainer).

Kans voor versterken van basisvaardigheden rekenen

Het professionaliseringsaanbod ‘de ADAPT-interventie’ biedt een grote kans om basisvaardigheden te versterken. Daarom onderzoeken de Vrije Universiteit van Amsterdam en de IPABO in opdracht van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) gelijktijdig de effectiviteit van het professionaliseringsaanbod in een onafhankelijk onderzoek.

Voor het onderzoek zoeken we in totaal 28 scholen.

  • De helft van deze scholen zullen in schooljaar 2025/2026 bovenstaand professionaliseringsaanbod gratis aangeboden krijgen.
  • De overige 14 scholen krijgen een compacte variant aangeboden in schooljaar 2026/2027.
  • Alle 28 scholen doen in schooljaar 2025/2026 mee aan het NRO onderzoek en krijgen hiervoor een financiële vergoeding.
  • Scholen kunnen alleen deelnemen als zij werken met het Cito leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld.

Meedoen of meer informatie

Wil je jouw schoolteam laten groeien én bijdragen aan onderzoek? Ontdek de mogelijkheden op deze website. Hier vind je ook informatie over de voorlichtingsbijeenkomsten die in de komende weken georganiseerd worden op donderdag 27 februari, donderdag 6 maart en dinsdag 11 maart. 

Heb je nog vragen? Neem dan contact op met Marjoleine.Dobbelaer@han.nl, van het Lectoraat Eigentijds Beoordelen en Beslissen.