Hoe krijg je studenten op de fiets naar school? Onderzoek fietsvriendelijkheid
Luna en Emma, tweedejaars studenten Bedrijfskunde, deden voor het vak projectmanagent een onderzoek naar fietsvriendelijkheid. Zij onderzochten dit bij de onderwijsinstellingen Artez en RijnIJssel in Arnhem. Het doel: meer studenten op de fiets naar school krijgen!

Enquête bij fietsende studenten
Het onderzoek bouwde voort op een eerder onderzoek naar de fietsvriendelijkheid van de HAN. Luna en Emma namen een enquête af bij studenten van RijnIJssel en Artez die op de fiets naar school gaan. Luna: “We stonden bij de fietsenstallingen met een uitgeprinte QR-code. De respons was heel hoog!” De vragen gingen over de omgeving van de onderwijsinstelling, de voorzieningen en veiligheid. Ook konden de respondenten suggesties doen om de fietsvriendelijkheid te verbeteren.
Overdekte fietsenstalling, oplaadpunten en fietszuilen
Over de voorzieningen en de veiligheid rondom de instellingen waren de respondenten over het algemeen neutraal. Dit gold niet voor de fietsfaciliteiten bij de instellingen. Emma: “Ik vond het verrassend hoe negatief de respondenten hierover waren, vooral bij een van de twee onderwijsinstellingen uit ons onderzoek.” De onvrede ging met name over de fietsenstallingen: de respondenten vonden deze te klein en ze zijn daarnaast niet overdekt. Luna: “Respondenten van beide scholen zouden graag oplaadpunten zien. En ook een fietszuil, een reparatiezuil waarbij studenten bijvoorbeeld hun band kunnen plakken, werd meerdere keren genoemd.”
Respondenten van beide scholen zouden graag oplaadpunten zien. En ook een fietszuil, een reparatiezuil waarbij studenten bijvoorbeeld hun band kunnen plakken, werd meerdere keren genoemd."
Beloningssysteem met prijsjes of korting
Een interessant uitkomst uit de enquête was de suggestie van een beloningssysteem. Luna: “Respondenten stelden voor om fietsers te belonen, met bijvoorbeeld een kortingsbon voor de kantine of een fietsbel die ze kunnen winnen.” Deze suggestie werkten de studenten uit in hun uiteindelijke advies. Emma: “We stellen hierin voor om bijvoorbeeld een app te ontwikkelen waarin fietsende studenten zich kunnen aanmelden. Bij een bepaald aantal gefietste kilometers per maand krijgen ze dan een leuke accessoire voor op de fiets of maken ze kans op prijsjes.”
Bij een bepaald aantal gefietste kilometers per maand krijgen studenten dan een leuke accessoire voor op de fiets of maken ze kans op prijsjes.”
3 adviezen
Het onderzoek resulteerde in drie adviezen. Het eerste advies is gericht aan de twee onderwijsinstellingen en gaat in op het verbeteren van de faciliteiten, zoals het overdekken van de fietsenstalling en het toevoegen van oplaadpunten. Het tweede advies gaat over het invoeren van het hierboven beschreven beloningssysteem. In het laatste advies richten de studenten zich op vervolgonderzoek. Emma: “Je zou het onderzoek bijvoorbeeld kunnen uitbreiden door niet alleen studenten, maar ook medewerkers te bevragen over de fietsvriendelijkheid.” En, indien de onderwijsinstellingen de faciliteiten voor fietsers verbeteren, raden de studenten aan om het onderzoek over een jaar te herhalen. “Dan kunnen we pas kijken of de ervaren fietsvriendelijkheid ook echt verbeterd is.”