Toetsen in het voortgezet onderwijs

 

 

Hoe verbeter je toetsing in het voortgezet onderwijs? Het boek ‘Toetsen in het voortgezet onderwijs’ geeft een helder overzicht van toetsvormen, kwaliteit, technologie en de rol van toetsing. Verschillende toetsexperts, waaronder Lector Tamara van Schilt-Mol, delen praktische tips en inspirerende voorbeelden.

boek cover Toetsen in het vo

Summatief, formatief, (inner) feedback, toetsprogramma's, normeren, alternatieve toetsvormen, AI.... Maar liefst 32 hoofdstukken met steeds praktische tips en voorbeelden. 

Toetsen in het voortgezet onderwijs biedt een breed overzicht van toets- en beoordelingsvormen in het voortgezet onderwijs. Het combineert theorie met praktische voorbeelden en handreikingen, waardoor het een inspirerende bron is voor docenten, examencommissies en schoolleiders. Ontdek hoe je toetsing effectief inzet om leerprocessen te versterken en onderwijsdoelen te bereiken.

In het boek staan zes thema’s centraal.

  1. Het thema functies van toetsen gaat over de formatieve en summatieve functies van toetsing en het belang van afstemming tussen onderwijsdoelen, onderwijsaanbod en toetsing.
  2. Het thema context van toetsing behandelt onderwerpen als het toetsbeleid en toetsprogramma’s, maar ook de rol van de examencommissie en het belang van toetsbekwaamheid.
  3. Bij kwaliteit van toetsing worden onderwerpen als leerdoelen, toetsmatrijzen, rubrics, normering, cijfers en ethische overwegingen uitgewerkt.
  4. Bij leren van toetsen staat de vraag centraal hoe toetsing kan bijdragen aan het leerproces van leerlingen. Daarbij wordt onder andere ingegaan op feedback en het ontwerpen van plannen voor formatief evalueren.
  5. Het thema technologie bij toetsing gaat over technologieondersteund toetsen en AI bij toetsing.
  6. Het laatste thema toetsvormen behandelt traditionele en alternatieve toetsvormen, zoals mondelinge toetsen, groepswerk en portfolio’s.

 

Voor wie?

Het boek biedt praktische handreikingen en voorbeelden, waardoor het een toegankelijke, praktische en inspirerende bron is voor docenten, MT’s, examencommissies en iedereen die zich bezighoudt met toetsing en beoordeling in het voortgezet onderwijs. Het is ook geschikt als studieboek voor studenten aan lerarenopleidingen of voor studenten die een educatieve master volgen.

Boek bestellen

Het is het tweede deel in een nieuwe reeks over toetsen; dit deel onder redactie van Tamara Van Schilt-Mol, Kelly Beekman, Desirée Joosten - ten Brinke, Kim Schildkamp, Judith Gulikers, Dorien Hopster-den Otter, Anneke Bax en Henk van Berkel. Eerder verscheen ook Toetsen in het voortgezet onderwijs.

Meer informatie en jouw eigen exemplaar bestellen? Ga dan naar deze pagina.
Meer weten over het Lectoraat Eigentijds Beoordelen en Beslissen lees je op de lectoraatspagina.