Nieuwe Masters of Education zetten de volgende stap in hun carrière!

Op woensdag 12 februari vond de feestelijke diploma-uitreiking plaats van de educatieve masteropleidingen bij de HAN. Zes nieuwe Masters of Education ontvingen hun welverdiende diploma. Wat heeft de opleiding deze studenten gebracht?

Twee studenten vertellen met elkaar terwijl de een een kladje in de hand heeft met geschreven tekst.

Trots op onze Master afgestudeerden

Astrid Bracke is opleidingsdocent en studentbegeleider bij de Master Leraar Engels. ‘We zijn supertrots! Ook bij deze diploma-uitreiking is het weer bijzonder om de verhalen van onze studenten te horen en de uitdagingen waar ze mee te maken kregen tijdens hun studie. Velen van hen hebben een drukke baan en een gezin met (jonge) kinderen naast hun studie; van één student hield de school op te bestaan tijdens haar studie en een ander gaat weg uit het voortgezet onderwijs om per 1 mei als docent Engels aan de slag te gaan in de Extra Beveiligde Inrichting in Vught. Alle studenten waren al goede leraren, maar dit diploma geeft hun de tools om onderwijsuitdagingen aan te pakken en innovaties door te voeren’.

Educatieve Master

Wie een educatieve Master volgt bij de HAN ontvangt na 3 jaar de 1e graads-lerarenbevoegdheid. Daarmee mag je les geven in de havo- en vwo-bovenbouw, vavo, mbo en hbo. Maar de master brengt zoveel meer. Je verdiept je vakkennis en vergroot je vakdidaktische vaardigheden. Je leert kritische en zelfstandige leerlingen te binden en te boeien Je doet onderzoek en vertaalt dit in concrete onderwijsvernieuwing. Bij de HAN kan je een duale master volgen van 3 jaar voor

 

Wat heeft de masteropleiding Leraar Engels de studenten gebracht?

Nadda, ‘Het schrijven van mijn masterthese heeft me niet alleen sterker gemaakt als docent, maar ook als onderwijsvernieuwer. Ik ben nu beter uitgerust om onderwijsveranderingen door te voeren die niet alleen voldoen aan de vernieuwde eindtermen voor moderne vreemde talen, maar ook bijdragen aan de wettelijke eisen voor burgerschapsvorming. Ik heb meer oog voor de waarom-vraag gekregen binnen mijn onderwijskundige activiteiten’.

Martijn, ‘Nu ik klaar ben met mijn masteropleiding wil ik de aankomende jaren in de bovenbouw blijven werken, en het onderwijs voor die klassen blijven verbeteren. Ik wil graag de vernieuwingen voor het literatuuronderwijs implementeren, het lesaanbod maatschappelijk relevanter maken en de leerlingen ondersteunen bij het toepassen van leer- en werkstrategieën. Hoe ik dat moet doen, dat heb ik allemaal geleerd tijdens deze master’.

Michelle, ‘Leesvaardigheid is een groot probleem in de regio waar ik werk. Ook op school merk je dat leerlingen worstelen met leesvaardigheid. Ik richtte mij in mijn onderzoek op het vergroten van de woordenschat, gericht op verschillende strategieën, in vijf lessen die redelijk makkelijk in het curriculum ingepast kunnen worden. Hiervoor heb ik een mooi en uitnodigend boekje gemaakt voor de lessenserie’.

Ook een master volgen? Ontdek de mogelijkheden!

Heb jij ook interesse in het volgen van een Educatieve Master, maar nog twijfels of vragen? Neem eens een kijkje op onze opleidingspagina’s, loop een dagje mee of bezoek de HAN Open Avond op 12 maart.