HAN Sales Team schrijft geschiedenis op prestigieuze salescompetitie in de VS

Salesgesprekken voeren in een andere taal. Jezelf meten met de besten ter wereld. En waardevolle connecties opbouwen voor de toekomst. Het HAN Sales Team reisde af naar de VS voor de prestigieuze National Collegiate Sales Competition. Met een historische 8e plaats zette de HAN een ongekende prestatie neer: niet eerder behaalde een Europese hogeschool of universiteit een plek in de top 10!

HAN Sales team

Historische prestatie op het hoogste niveau

De Commerciële Economie-studenten van het HAN Sales Team presenteerden hun verkoopvaardigheden in de ‘Sales Role Play’-categorie van de National Collegiate Sales Competition (NCSC). In deze competitie streden zo’n 70 universiteiten om de titel ‘Overall National Champion’. De HAN was de enige Europese hogeschool die werd uitgenodigd – en liet zich direct gelden met een ongekende prestatie.  

“Dit is echt historisch,” vertelt salesdocent Raymond Jansen trots. “We wisten dat we op niveau mee konden, maar een 8e plaats is boven verwachting. Het laat zien hoe sterk onze studenten zijn en hoe goed onze opleiding aansluit bij de internationale salespraktijk.” 

Een bubbel van toewijding en groei

Dankzij een sterke voorbereiding, begeleid door ervaren coaches Pieter de Jong en Raymond Jansen, wist het team zich optimaal voor te bereiden op deze unieke uitdaging. Oud-deelnemer Selène van Riel speelde hierin een cruciale rol door waardevolle inzichten te delen over wat de studenten konden verwachten. “Heel fijn om vooraf al een goed beeld te krijgen van hoe een daadwerkelijk salesgesprek eruit zou kunnen zien,” vertelt student Kiren Debipersad. "Deze competitie heeft niet alleen mijn sales-skills aanzienlijk verbeterd, maar ook de banden met mijn team versterkt en nieuwe vriendschappen opgeleverd.” 

Daarnaast vielen de cultuurverschillen direct op. Waar Europeanen doorgaans een leergerichte mindset hebben, zijn Amerikanen extreem competitief en laten niets aan het toeval over. “Dit maakte de ervaring extra leuk,” vertelt Kiren. “Je wordt al snel meegezogen in die flow.” Kiren bereikte op indrukwekkende wijze de kwartfinales, een enorme prestatie in zo’n sterk deelnemersveld. 

Je leeft in een bubbel waarin iedereen zich volledig op het beste resultaat richt. Tussen de rondes door was er ruimte om te netwerken, te oefenen en vooral ook te genieten. Want dát is uiteindelijk het belangrijkste aan deze ervaring.

Sales als Formule 1

Voor student Sem Angenent was de competitie een onvergetelijke ervaring: “De intensieve begeleiding van het HAN Sales Team heeft mijn sales-skills enorm versterkt. Ik heb waardevolle connecties gelegd met sponsoren, Amerikaanse salesprofessors en andere ambitieuze salesstudenten. Dit alles heeft de ervaring compleet gemaakt. En de kers op de taart? Ik heb de halve finale bereikt, 2e geworden in mijn poule en behaalde daarmee een gedeelde 7e plaats van de 150 deelnemers!”

Zie het als de Formule 1: het team bouwt de snelle auto – in dit geval de HAN en het HAN Sales Team – en de coureur, ikzelf, moet daarmee de wedstrijd winnen.

HAN Sales team op NCSC 2025
Kiren Debipersad en Sem Angenent

HAN Sales Team: een broedplaats voor talent

Het HAN Sales Team stimuleert enthousiaste en gedreven studenten om naast het reguliere onderwijs samen te werken aan hun saleskennis en vaardigheden. Dat doen ze met trainingen, workshops en inspiratiesessies. Deze extra trainingen werpen hun vruchten af! Dat wordt duidelijk door de hoeveelheid prijzen die het team jaarlijks binnenhaalt met nationale en internationale salescompetities. Naast het bouwen aan de bekendheid van het HAN Sales Team zetten zij hiermee ook de HAN op de kaart als dé plek voor salesonderwijs. Ze hopen een inspiratie voor toekomstige studenten te zijn en het bewijs van wat er mogelijk is door samen te werken in de praktijk. “We creëren een veilige omgeving waarin we kunnen oefenen, elkaar uitdagen en samen groeien,” vertelt Sem. “Onze 8e plaats laat zien dat we op de goede weg zijn – en dat we de ambitie hebben om nog verder te stijgen!” 

Interesse in een salescarrière?

Je kunt bij de HAN terecht voor een compleet aanbod aan salesopleidingen. Van voltijd tot deeltijd bachelors en zelfs een associate degree. Verdiepen in het salesvak kan met het post-hbo-aanbod, de unieke master Business Sales of de veelzijdige minor Sales en Key Accountmanagement. De HAN is full member van de USCA en SMA-geaccrediteerd, de SMA is dé sales associatie in Nederland. Op deze manier is er voor iedereen die iets met sales wil doen een plek om te starten én door te stromen. 

Meer weten over hoe het salesvak aan het veranderen is? En wat je hiervan terugvindt in ons onderwijs? Je hoort het in de podcast HAN Bijblijven: B2B sales anno 2024 – evolutie of revolutie.

Op de hoogte blijven?