Studenten passen gaming toe voor veiliger rijden

Je game-ervaring toepassen binnen je opleiding? Het kan bij Werktuigbouwkunde en Automotive aan de HAN! Studenten gebruiken gaming tools voor een hyperrealistische rijsimulator. Ontdek in dit bericht hoe gaming innovatie stimuleert!

Testdag HUBRIS onderzoek - sfeerfoto van testopstelling

Ontwikkelen nieuwe algoritmes

Voor het HUBRIS-project pasten Werktuigbouwkunde studenten Milan en Lars een motion platform toe uit de gaming wereld voor de ontwikkeling van een hyperrealistische rijsimulator. Automotive studenten Marc en Teun zijn nu bezig met het ontwikkelen van een lineaire actuator die oorspronkelijk gebruikt wordt voor games om deze simulator te optimaliseren.

Waarom? Het huidige systeem van adaptieve cruise control schiet soms tekort, vooral wanneer andere weggebruikers onverwacht invoegen. De studenten en onderzoekers van HUBRIS zijn daarom bezig met het ontwikkelen van nieuwe algoritmes die dit probleem moeten oplossen. Om deze algoritmes te testen, bouwen ze een rijsimulator die zo realistisch mogelijk is.

Volvo XC90 die opvallend is gewrapt in een passende lichtblauwe kleurstelling en bijpassend HAN design. 

Deze Volvo XC90 wordt o.a. gebruikt voor het project HUBRIS (HUman-like Behaviour of Robotic In-vehicle Systems). Hierin zal de stoel van de bijrijder aangepast worden om als een rijsimulator de passagier het gevoel te geven dat deze echt meerijdt. Met een VR-bril op zal de testpersoon virtueel de A50 van Arnhem naar Apeldoorn (mee)rijden. Soms bestuurt door een normale 'autopilot', soms door een 'robotbestuurder' die meer mensachtig gedrag vertoont. 

Het doel is uit te vinden of onze mensachtige robot voor de passagier fijner aanvoelt dan de standaardsystemen.

Van passie naar project

Het vorige semester zijn Werktuigbouwkunde studenten Lars en Milan aan de slag gegaan met de rijsimulator. Ze hebben een motion platform geïntegreerd dat zorgt voor realistische kantel- en draaibewegingen van de stoel. Ook hebben ze een speciaal kussen ontwikkeld dat de rijervaring nog verder verbetert. De studenten hebben een passie voor gaming en Virtual Reality. Deze passie is hun motivatie geweest om mee te doen aan het project voor hun semester 3.

Lineaire motion van de simulator

Ook Automotive studenten Marc en Teun werken mee aan het project. Zij zijn onlangs gestart met hun semester 6 project waarin ze bezig zijn met de lineaire motion van de simulator. Ze passen een lineaire actuator toe, die oorspronkelijk gebruikt wordt voor games, om het remproces na te bootsen. “We moeten het zo realistisch mogelijk maken, dus het is niet zo 1-2-3 gedaan natuurlijk.” vertelt Marc.

De studenten hebben al veel onderzoek gedaan naar wat wel en niet mogelijk is. Dat ging niet altijd even makkelijk, zegt Teun: “Bedrijven willen ook niet alles vrijgeven. Dus moeten we soms op andere manieren aan informatie komen. Dat hoort erbij.” 

Testdag HUBRIS onderzoek - Sfeerbeeld van testopstelling met toeschouwers

Interesse in software

De studenten Automotive zijn bij het project gekomen door hun interesse in software. Het project gaat hier diep op in. “Ik denk dat we hier wel het meest kunnen leren. Daarom heb ik gekozen voor dit project” zegt Marc. Teun voegt toe: “Gewoon de combinatie van software met hardware en dat je ook echt iets kan maken nu, dat is wel leuk. We kunnen nu een stukje software schrijven en meteen testen op dat ding. Heel vaak doe je alleen onderzoek en dat is nu niet zo.” De studenten staan enthousiast aan de start van het project en hopen veel te leren. 

Gaming-ervaring toepassen? Dit kan bij:

Over HUBRIS

HUBRIS staat voor HUman-like Behaviour of Robotic In-vehicle Systems. Dit project is een samenwerking om het gebruik van Automated Driving Systems (ADS) te bevorderen door de systemen meer mensachtige gedragingen te laten vertonen.