Experimenten DLWO2021
In het DLWO2021 project werden 22 experimenten uitgevoerd met tools en toepassingen op uiteenlopende gebieden. Lees meer over de resultaten per experiment.

Toetsen
Binnen de technische academies was behoefte aan een applicatie voor technische en wiskundige toetsen. Zo begon een klein experiment dat uitmondde in de inzet van een breed toepasbare tool. De applicatie ANS Delft is bruikbaar in de hele toetscyclus: toetsen ontwikkelen, afnemen, beoordelen, analyseren, registreren... Voor paper based toetsen, maar ook online. En niet alleen voor technische opleidingen! Gebruiksgemak liep als rode draad door het experiment.
Hoe krijgen we meer zicht op het leerproces? Hoe begeleiden en coachen we studenten daarbij en hoe leren zij van toetsen? Het antwoord op die vragen is steeds vaker ‘programmatisch toetsen’. Toetsen zijn hierbij een integraal onderdeel van het leren. In dit experiment is Scorion onderzocht als mogelijke ondersteuning. Scorion blijkt geschikt, vooral voor handelingsgerichte opleidingen. Je kunt verslagen opslaan, links naar video’s, feedback van peers en begeleiders, en ook beroepsproducten bijhouden.
Meer leren over toetsing? Met een escaperoom-toetsing start je een activerende training over dit onderwerp. Tijdens de game wordt kennis geactiveerd, waarmee de deelnemers samen een toets-mysterie oplossen. Als vanzelf maak je kennis met toetsbegrippen, modellen en de kwaliteit van toetsing. We hebben de materialen, en we zijn enthousiast over deze vorm van kennis activeren. Graag onderzoeken we dit verder met enthousiaste opleidingen. Geïnteresseerd? Mail je vraag naar redactie.onderwijsinnovatie@han.nl.
Bekijk de website van Escape-toetsing.
Dit onderwijskundig-didactisch concept staat flink in de spotlights. Kunnen de applicaties Feedbackfruits, Bulb en Feedpulse dit concept ondersteunen? In dit experiment onderzoeken 6 opleidingen de potenties hiervan. De invalshoeken zijn divers: o.a. zelfsturende vaardigheden bij studenten stimuleren; professionaliseren op het geven van feedback; en formatief handelen exploreren. Het experiment startte in september 2020, de eerste resultaten worden in februari 2021 gepubliceerd.
Geïnteresserd? Mail je vraag naar redactie.onderwijsinnovatie@han.nl.
Studentbegeleiding
Feedback geven helpt studenten om te leren. Bij peer feedback kijken studenten naar elkáárs werk. Ze kunnen de feedback op verschillende manieren geven. Binnen een aantal opleidingen van de HAN gebruiken docenten en studenten video om (peer) feedback te geven op de prestatie van een student. Uit dit experiment kwam de videoserver van de HAN (video.han.nl) als beste oplossing naar voren om de video’s op te slaan.
Geïnteresseerd? Mail je vraag naar redactie.onderwijsinnovatie@han.nl.
Startende studenten winnen vooraf vaak veel informatie in over hun opleiding. Maar informeel contact leggen met zittende studenten is lastig. Terwijl dit contact wezenlijk is om een reëel beeld te krijgen over de opleiding. Met de applicatie UniBuddy kunnen aankomende studenten via han.nl contact leggen met HAN-studenten. Er ligt een plan van aanpak voor een experiment met UniBuddy. Vanaf 2021 start dit experiment als onderdeel van het vervolgproject DLWO.
Geïnteresseerd? Mail je vraag naar redactie.onderwijsinnovatie@han.nl.
Vijf vormen van analytics, waaronder learning analytics, bevat dit Educational Intelligence Framework. Die analytics leveren toepasbare inzichten op voor o.a. student, docent, management en ondersteuning. Een opmaat voor beleids- en visievorming, maar ook voor praktische toepassingen. Met voorrang komen analytics beschikbaar die de bedrijfsvoering ondersteunen (institutional analytics). Een multidisciplinair team met collega’s van MCV, IM, onderwijs, studentzaken, lectoraten, Staf en Services OOK tekende voor de ontwikkeling van dit Framework.
Geïnteresseerd? Mail je vraag naar redactie.onderwijsinnovatie@han.nl.
In 3 experimenten werden functionaliteiten van de tool Moodle uitgeprobeerd. Het Instituut Bedrijfskunde en Recht deed 2 experimenten gericht op het faciliteren van persoonlijke leerpaden, en op inzicht krijgen in het eigen leerproces. Levert Moodle inzichten om het studiesucces te verhogen? In een experiment bij de opleiding International Business werd onderzocht of het doorlopen van een e-learning impact had op de tentamenresultaten. Geen van de experimenten leidde tot significante verbanden.
Geïnteresseerd? Mail je vraag naar redactie.onderwijsinnovatie@han.nl.
Samen leren, werken en onderzoeken
Het praktijkgericht onderzoek van studenten levert vaak slechts een eenmalig rapport op. Hoe kunnen we deze onderzoeken laten bijdragen aan kennis-, onderwijs- en werkveldontwikkeling? Het Open Science Platform helpt om onderzoekopbrengsten binnen en buiten de HAN vindbaar, toegankelijk, uitwisselbaar en (her)bruikbaar maken. Een eerste versie van het Open Science Platform (OSP) werd ontwikkeld met een aantal economische HAN-opleidingen, in samenwerking met de minor Smart Business.
Geïnteresseerd? Mail je vraag naar redactie.onderwijsinnovatie@han.nl.
Via een portal wil de academie Sport en Bewegen opgeleverde ‘beweegkaarten’ openzetten voor de hele wereld. Doel is dat mensen in de praktijk (zoals docenten sport en bewegen) de beweegkaarten en bijbehorende video’s gebruiken voor hun eigen onderwijs. De academie wil het portal zelf kunnen aanvullen met nieuwe kaarten en video’s. Het resultaat van dit experiment is een nieuwe tool voor valorisatie van onderzoeksoutput binnen de driehoek onderwijs, onderzoek en werkveld.
Geïnteresseerd? Mail je vraag naar redactie.onderwijsinnovatie@han.nl.
Flexibeler zijn, meer inspelen op persoonlijke wensen van cursisten én minder kennis moeten overdragen: die wensen had HAN-Academy voor de training Agile werken. Concrete vraag: met welke authoring tool kunnen we een e-learning maken? Uit het experiment kwam Articulate Rise-360 naar voren als de beste optie. Een gebruikersvriendelijke en flexibele tool om zelf e-modules te maken en die vervolgens in te zetten bij het blended leren in onderwijs en trainingen. Inmiddels loopt een pilot via de Toolbelt.
Geïnteresseerd? Mail je vraag naar redactie.onderwijsinnovatie@han.nl.
Trend: onderwijsruimtes verrijken met technologie, en creatief inrichten om samenwerken te stimuleren, of om het leren op verschillende locaties te stimuleren. In dit experiment werd een Cookbook ontwikkeld met materialen/workshops en instructiematerialen die helpen bij het inrichten van Learning Spaces. Praktische handvatten voor het hele proces vanaf de vraag van academie/opleiding tot uitvoering. Er is al een Lego-spel, en instructiemateriaal over Multi-locatie-leren opgeleverd, zie de wikiwijs maken.
In Learning spaces ontmoeten online en face2face onderwijs elkaar. Met behulp van audiovisuele middelen (webcams, microfoons, extra schermen) kan iedereen participeren en elkaar ontmoeten. Hoe dat werkt? Kom dit zelf ervaren in de proeftuin, vanaf januari 2021. Hier kunnen docenten, studenten en medewerkers een aantal scenario’s voor (samen) leren en werken uitproberen. In gesprekken met experts wordt gekeken naar oplossingen om eigen werkplekken te ontwerpen en in te richten.
Lees het interview en bekijk de afbeeldingen.
Wat wordt er al binnen de HAN gedeeld aan (open) digitale lesmaterialen, met wie en wat voor soort lesmaterialen zijn dat? Dit is gevisualiseerd in de praatplaat ‘ecosysteem delen van digitale lesmaterialen’. Met die praatplaat is vervolgens de ‘Learning content managementsysteem’-plaat verder voorbereid. Dit alles helpt bij het nadenken over een nieuwe distributieomgeving met minder deelkanalen, die rekening houdt met de diverse soorten leermaterialen die er zijn.
Geïnteresseerd? Mail je vraag naar mailto:redactie.onderwijsinnovatie@han.nl.
Online lesmaterialen maken, is ingewikkeld en tijdrovend. Bedenk dan dat andere docenten misschien al mooi online lesmateriaal hebben gemaakt. Sommige van die materialen zijn open en mag je (her)gebruiken in je eigen onderwijs. Of je gebruikt ze ter inspiratie bij het maken van je eigen les. In dit experiment is samen met de Studiecentra een Libguide samengesteld. Ook werd een workshop ontwikkeld samen met RUG en SURF. De blauwdruk van de workshop is ook geschikt voor andere instellingen. Deze blauwdruk staat in dit stappenplan van SURF, het materiaal wordt open gedeeld via het SURF zoekportaal. Zie ook het versnellingsplan van Onderwijsinnovatie met ICT.
Geïnteresseerd? Mail je vraag naar redactie.onderwijsinnovatie@han.nl.
Op welk platform werken studenten, docenten, onderzoekers én externe partijen het best met elkaar samen aan een onderzoek? Een geschikte mogelijkheid leek SURF Research Drive. In dit experiment deden we met 10 onderzoeksprojecten veel ervaring op met dit platform. Research Drive bewees oplossingen te bieden voor veilige opslag en uitwisseling van onderzoekdata. De conclusie is dan ook: de HAN doet er goed aan Research Drive aan te schaffen.
Hoe kunnen we bij de Sparkcentres het samenwerken en kennisdelen faciliteren? Voor de betrokken ‘driehoek’ – onderwijs, onderzoek, beroepspraktijk – zochten we een manier om online in verbinding te blijven. We experimenteerden met de mogelijkheden van Teams, de tool uit Microsoft 365. Studenten, docenten, onderzoekers en professionals waren enthousiast. Vooral de intuïtieve werking van Teams, het gemak waarmee je externen kunt toevoegen en de uitgebreide mogelijkheden spreken gebruikers aan.
Faciliteren en professionaliseren
Tijdens de opleiding doen studenten diverse competenties op waarmee ze hun ‘rugzak’ vullen. Die - soms unieke - kennis en ervaring is niet altijd goed zichtbaar te maken aan anderen. Biedt inzet van Social Badges hiervoor een oplossing? Deze digitale insigne bevat informatie over de uitgever en de waarde van de badge. Door een badge op je cv of LinkedIn te plaatsen, onderscheid je jezelf van anderen. Het experiment liet volop kansen zien, maar ook haken en ogen. De badge kan (nog) niet bij de HAN worden ingezet.
Geïnteresseerd? Mail je vraag naar redactie.onderwijsinnovatie@han.nl.
Informatie voor HAN-docenten over centraal ondersteunde tools voor het onderwijs: in Toolbox staat alles overzichtelijk op één plek. Hier vind je inspiratie, uitleg over de tools en hoe je ermee kunt werken. Hiernaast loopt het Toolbelt-onderzoek waar docenten experimenteren met laagdrempelige, didactische online tools om inzicht te krijgen in de toepasbaarheid. Ondersteuners onderzoeken daarbij AVG, bekostiging, beheer en alternatieven. Veelgevraagde tools als Mentimeter, Padlet en Socrative zijn onder de loep genomen. Worden ze positief beoordeeld? Dan krijgen ze een plek in de Toolbox.
Management, docenten en ondersteuners van FEM willen professionaliseren op het gebied van ‘leren met ICT’. Allereerst werd in dit experiment het urgentiebesef vergroot met workshops voor het management. Een tweede doel is kennis vergroten over blended leren voor het didactisch inzetten van ICT-training. Ten derde worden, waar nodig, de ICT-vaardigheden van docenten op basisniveau gebracht. Dit alles onder de noemer Explore, get inspired and connect!
Geïnteresseerd? Mail je vraag naar redactie.onderwijsinnovatie@han.nl.
Aansluitend op het experiment Professionaliseren "Urgentie 'leren met ICT' op scherp bij FEM" is in dit experiment gewerkt aan de adoptie van blended leren in het onderwijs. We onderzochten waar faculteiten behoefte aan hadden en wat er nodig was om docenten enthousiast te maken voor dit onderwerp. Een quickscan is ontwikkeld om objectief te kunnen bepalen waar een opleiding staat op het gebied van blended leren. Daarnaast ligt er een concept met bouwstenen. Op basis van de quickscan kan een opleiding de passende bouwstenen selecteren en een plan van aanpak maken. De docenten gebruiken de bouwstenen om vaardigheden op te doen die zij nodig hebben om blended leren in te zetten.
Geïnteresseerd? Mail je vraag naar redactie.onderwijsinnovatie@han.nl.
In dit experiment werd de HAN-interactieomgeving verkend. Enkele design sprints leidden tot oplevering van 2 prototypes. In het ene prototype staan medewerkers, docenten, onderzoekers en hun relaties binnen en buiten de HAN centraal. Het andere prototype draait om de student: de persoonlijke agenda, het leernetwerk (personen en expertise), HAN Apps en het eigen profiel met voortgang en cijfers. De prototypes zijn overgedragen aan het project HGIO (HAN gebruikersinteractieomgeving).
Geïnteresseerd? Mail je vraag naar redactie.onderwijsinnovatie@han.nl.